Ceny paliw w hurcie
Największe obniżki wprowadziła Grupa LOTOS: benzyna 95-oktanowa z gdańskiej rafinerii notuje -13 zł/m3 (Pb98 -16 zł/m3), a olej napędowy -6 zł/m3. To miła odmiana po ostatnich podwyżkach - od 4 grudnia 2016 r., czyli w skali miesiąca, podwyżki wyniosły bowiem odpowiednio: +58 zł/m3 i +87 zł/m3 . W ciągu roku (od 1 stycznia 2016 r.) oba paliwa zdrożały: 15% i 22%.
Zmiany na polskim rynku paliwowym są odbiciem wydarzeń światowych, tam zaś – mimo wciąż istotnej nadpodaży ropy naftowej i jej przetworów – utrzymuje się silny trend wzrostowy. Jak podaje agencja Bloomberg, ropa Brent, której cena jest referencyjna dla europejskich rafinerii, od 1 stycznia 2016 do 4 stycznia 2017 r. zdrożała ponad 50%. To m.in. efekt wspieranej przez Rosję decyzji OPEC i pozostały eksporterów ropy o obniżeniu limitów wydobywczych. W połączeniu z bardzo mocnym osłabieniem złotówki spowodowało to w końcówce 2016 r. gwałtowne podwyżki w polskim hurcie paliwowym.
Od cen surowca dużo ważniejsze są jednak ostatnio giełdowe notowania paliw gotowych. W notowaniach ARA (średnie ceny paliw gotowych z trzech największych europejskich portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) przez ostatni rok benzyna zdrożała 27%, a olej napędowy 51%. W tabelach NBP dolar do złotówki zanotował zaś w ostatnim roku +8%.