W połowie 20-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach średnio 7,23 i 7,25 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia popularnej 95 wzrosła aż o 36 groszy na litrze, ale diesel potaniał w tym czasie o 14 gr/l.
Cena średnia autogazu spadła o 2 grosze do 3,67 zł/l.
W hurcie w skali tygodnia (11-18.05.2022) cena Pb95 wzrosła aż o o 53 gr/l, a cena ON zwiększyła się o 9 groszy na litrze. Oznacza to, że popularna 95-ka pobiła aż o 31 gr/l rekord ustanowiony 9-go marca. Jednocześnie diesel jest o 1,08 zł na litrze tańszy od analogicznego rekordu.
Zmiana relacji cenowych może wynikać ze spadku zużycia oleju opałowego. Możliwe jest też, że PKN Orlen włącza się do walki z inflacją, bo to właśnie ceny oleju napędowego wpływają bezpośrednio na koszty transportu, czy koszty produkcji w rolnictwie.
Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę mocno wzrosły marże stacji paliw, które sięgają teraz 34 gr/l Pb95 i 60 gr/l ON. Zwykle modelowa marża stacji paliw wynosi 10 gr/l ON i ok. 20 gr/l Pb95. Poziom marż dyktują stacje należące do państwowego koncernu PKN Orlen.
Ceny średnie paliw w detalu: 18-05-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,57 zł/l (+39 gr/l);
• Pb95: 7,23 zł/l (+36 gr/l);
• ON: 7,25 zł/l (-14 gr/l);
• LPG: 3,67 zł/l (-2 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com