Ponadto przyjęto, że wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa nie będzie musiał kontrolować podmiotów, wpisanych do prowadzonego przez siebie rejestru przedsiębiorców, niewykonujących w danym roku działalności wymagającej uzyskania takiego wpisu, jeśli zostanie o tym wcześniej poinformowany.
Wprowadzono ułatwienia w przeprowadzaniu granicznej kontroli fitosanitarnej opakowań drewnianych, w tym palet, w których wprowadzane są towary do Polski z państw trzecich.
Proponowane rozwiązania umożliwią przeprowadzenie kontroli takich opakowań, a także ich zniszczenie lub poddanie zabiegom fitosanitarnym (jeżeli nie są prawidłowo oznakowane) poza punktem wwozu – w przypadku, gdy zrobienie tego na obszarze takiego punktu nie jest możliwe ze względu na charakter przewożonych towarów. Przemieszczenie towarów poza punkt wwozu będzie możliwe, jeżeli wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa uzna, że nie stanowi ono ryzyka skażenia. Rozwiązanie takie jest korzystne dla przedsiębiorców importujących towary (kruche lub wrażliwe) w opakowaniach drewnianych, których skontrolowanie nie jest możliwe w punkcie wwozu.
Ponadto, aby uprościć procedury wprowadzono przepisy ułatwiające rejestrację w komputerowej bazie danych informacji dotyczących nasion lub sadzeniaków ziemniaka, uzyskiwanych zgodnie z metodami produkcji ekologicznej. Modyfikacja danych w komputerowej bazie – zgodnie z wolą i na wniosek podmiotu – będzie możliwa bez wydawania decyzji administracyjnej.
Projektowana nowela ustawowa wprowadza też zmiany zwiększające wiarygodność systemu integrowanej produkcji roślin, przede wszystkim przez zapewnienie efektywniejszej wymiany informacji między Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa a podmiotami certyfikującymi. To istotna zmiana, bo w ostatnich latach rosła liczba producentów rolnych zgłaszających zamiar uczestnictwa w systemie integrowanej produkcji roślin oraz zwiększała się powierzchnia upraw zgłaszanych w ramach tego systemu.
Jednocześnie wprowadzono regulacje ułatwiające współpracę Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Nowe regulacje powinny obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.