Promocja europejskiego rolnictwa

Podsekretarz stanu Andrzej Butra uczestniczył w konferencji „Promocja europejskiego rolnictwa – nowe podejście”, która została zorganizowana przez Agencję Rynku Rolnego w ramach wydarzeń wpisanych do kalendarza polskiej Prezydencji.

Promocja europejskiego rolnictwa
Prezes Władysław Łukasik otwierając spotkanie wyraził nadzieję, że konferencja przyczyni się do wypracowania nowych mechanizmów promocji europejskiego rolnictwa i zaowocuje decyzjami podjętymi dla dobra europejskich rolników i konsumentów.

Wiceminister rolnictwa Andrzej Butra na wstępie nawiązał do jednego z najważniejszych wydarzeń zorganizowanych podczas polskiego Przewodnictwa w Radzie UE, a mianowicie Nieformalnego spotkania ministrów rolnictwa i rybołówstwa Unii Europejskiej. We Wrocławiu, gdzie odbywało się to spotkanie, ministrowie dyskutowali na temat przyszłości polityki promocyjnej artykułów rolno-żywnościowych w UE i krajach trzecich w świetle toczących się prac nad ogłoszoną przez Komisję Europejską „Zieloną Księgą w zakresie promocji i informacji o produktach rolnych”. Kierunek dyskusji wyznaczył przygotowany przez Prezydencję, na podstawie Księgi, dokument zawierający trzy pytania o cele jakie ma realizować polityka promocyjna i informacyjna na rynku wewnętrznym, jak i zewnętrznym oraz narzędzi ich realizacji. – Wymiana poglądów dotyczyła przede wszystkim działań promocyjnych i informacyjnych, jakie powinny być realizowane, aby wzmocnić pozycję europejskiego rolnictwa, roli państw członkowskich oraz Komisji Europejskiej w wyborze programów współfinansowanych w ramach mechanizmu promocji, a także poziomu współfinansowania – przypomniał wiceminister.

Andrzej Butra zaznaczył, że dziś problemem nie jest produkcja rolna. Coraz większym wyzwaniem staje się sprzedaż produktów. Wobec postępującej liberalizacji handlu w wymiarze globalnym rośnie zatem znaczenie promocji i informacji o poszczególnych produktach.

– Europejskie rolnictwo ma specyficzne właściwości. Rosnące wymagania wobec producentów w zakresie ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt sprawiają, że koszty produkcji rolnej rosną, a z drugiej strony produkty w ten sposób wytwarzane muszą konkurować na światowym rynku z takimi, które są wytwarzane bez tych wymogów. Z tego powodu niezbędne jest podejmowanie skutecznych i efektywnych działań promocyjnych, które będą zwracały uwagę konsumentów na walory jakościowe europejskich produktów rolnych, wytwarzanych w ścisłych rygorach środowiskowych i dobrostanu zwierząt – powiedział.

Zdaniem wiceministra bardzo ważne jest zwrócenie uwagi konsumenta na jakość produktów, a w Polsce realizacji tego celu doskonale służy ministerialny program promocji produktów wysokiej jakości „Poznaj Dobrą Żywność”. Ponadto podkreślił, że działania promocyjne powinny opierać się na trzech rynkach: lokalnym, europejskim i globalnym. Rynek lokalny daje możliwość eliminacji pośredników i bezpośredniego spotkania producenta i konsumenta. W Polsce założenie to realizowane jest poprzez specjalny program „Mój rynek”. – Dobrze, że Unia Europejska wspiera takie działania, że przyczynia się do odbudowy historycznych więzi i wspierania lokalnych tradycji.

Na temat trójkierunkowości promocji, podobnie jak polski wiceminister, mówił Dyrektor DG Agri przy Komisji Europejskiej Klaus-Dieter Borchardt. Zauważył on szansę na rozwój rynków lokalnych, podkreślił różnorodność europejskich produktów żywnościowych i potrzebę promocji wysokich unijnych standardów na globalnym rynku. – Europejskie systemy jakości nie są znane poza UE, dlatego konieczne jest ich upowszechnianie – powiedział Dyrektor DG Agri.

Klaus-Dieter Borchardt przypomniał, że dzisiejsza konferencja wpisuje się w plan prac Komisji Europejskiej nad nowym pakietem przepisów regulujących działania informacyjne i promocyjne, w ramach których w lipcu br. została opublikowana przez KE Zielona Księga w sprawie działań promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów rolnych: strategia o dużej europejskiej wartości dodanej w celu promowania smaków Europy.

Podczas konferencji zostały zaprezentowane propozycje zmian zasad i regulacji związanych z mechanizmem wsparcia działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych oraz wyniki konsultacji publicznych dotyczących przyszłości działań informacyjnych i promocyjnych produktów rolnych UE.

W części drugiej spotkania omawiane są również doświadczenia Polski w zakresie promocji żywności oraz kwestie związane ze skutecznością mechanizmów promocji oraz ich wpływem na kształtowanie postaw konsumentów. Ocenie zostanie poddana efektywność działań promocyjnych na europejskim rynku produktów mleczarskich, mięsnych oraz owoców i warzyw – w obliczu zakłóceń, które w tym roku wystąpiły na tym rynku. Ważnym elementem konferencji będą także wystąpienia dotyczące nowoczesnych metod i narzędzi wykorzystywanych do promocji europejskiego rolnictwa i produktów rolno-spożywczych. Spotkanie zakończy się dyskusją na temat skuteczności działań promocyjnych, dotyczących sektora rolno-spożywczego, w której weźmie udział wiceminister Andrzej Butra.

Uczestnikami konferencji są przedstawiciele państw członkowskich UE oraz państw kandydujących, przedstawiciele międzynarodowych i polskich organizacji branżowych oraz instytucji krajów UE zajmujących się problematyką promocji żywności.


Tagi:
źródło: