Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (8.12.2024)
2024-12-17
Poznaj produkty
-
Folie stretch ręczna
2011-01-22 -
Mescomp - Rozpylacze eżektorowe AVI
2020-08-07 -
Ogrzewacze elektryczne - S
2013-03-22 -
Reflektory drogowe halogenowe RE0591
2011-12-14 -
Głębosze Kverneland CLE
2015-01-20
Wspólne standardy kontroli technicznej pojazdów w UE
Porozumienie zawarte z państwami członkowskimi na temat wspólnych minimalnych standardów dotyczących okresowych kontroli technicznych dopuszczających pojazdy do ruchu, dokumentów rejestracyjnych pojazdu oraz drogowych kontroli technicznych pojazdów używanych do celów komercyjnych, zostało przyjęte przez Parlament Europejski.
Przepisy, zmienione w celu poprawienia bezpieczeństwa na drogach, ustanowią nowe minimalne standardy, obowiązujące w UE a odnoszące się do kontroli pojazdów oraz przeszkolenia i kompetencji inspektorów. Ponadto, co najmniej 5% pojazdów komercyjnych poruszających się na drogach UE, będzie musiało zostać poddanych drogowym kontrolom technicznym.
Państwa członkowskie mogą wprowadzić wyższe standardy, niż te wynikające z przepisów.
Certyfikaty kontroli technicznej uznawane zagranicą
Dzięki nowym przepisom, łatwiej byłoby zarejestrować pojazd w innym państwie członkowskim, ponieważ każde z nich zobowiązane byłoby do uznania ważnych wyników badań kontroli technicznej przeprowadzonej w innym kraju UE.
Należy również zwiększyć wysiłki w celu zlikwidowania oszustw związanych z fałszowaniem przebiegu, włączając badanie przebiegu do badań technicznych pojazdu i wprowadzając kary za ingerencje w stan licznika.
Metody oraz częstość kontroli technicznych motocykli w gestii państw członkowskich
Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej, motocykle podlegałyby takim samym wymaganiom dotyczącym kontroli, jak motorowery. Jednak zgodnie z porozumieniem pomiędzy Parlamentem i Radą, jedynie motocykle o pojemności silnika większej niż 125 cm3 będą poddawane obowiązkowym kontrolom, od roku 2022. Państwa członkowskie będą również mogły wyłączyć je spod działania przepisów, jeśli zaproponują alternatywne metody badania bezpieczeństwa pojazdów dwu lub trzykołowych.
Zgodnie z nowymi przepisami, aby wesprzeć drogowe kontrole techniczne pojazdów, państwa członkowskie powinny używać systemów oceny ryzyka, w celu zidentyfikowania firm, których flota pojazdów komercyjnych miała niesatysfakcjonujące wyniki kontroli bezpieczeństwa oraz zmniejszenia ciężaru administracyjnego, dotyczącego firm, posiadających bezpieczną flotę.
Porozumienie zawarte z Radą musi zostać przez nią formalnie potwierdzone.