Pod koniec lat dziewięćdziesiątych, mając na celu względy ekologiczne, zdrowotne i środkowiskowe Parlament Europejski poprzez dyrektywę 97/68/EC (wraz z późniejszymi rozszerzeniami), wprowadził pierwsze wymagania dotyczące poziomu emisji szkodliwych związków, zawartych w spalinach nowych silników pojazdów pozadrogowych wprowadzonych do obrotu na rynku Unii Europejskiej po roku 1998.
Ograniczeniu ulec miała emisja – tlenku węgla (CO), węglowodorów (HC), cząstek stałych (PM) oraz tlenków azotu (NOx). Aby ułatwić spełnienie tych wymagań, początkowo podzielono je na dwa Etapy (Stage I i II) (stąd Standardy Emisji Spalin dla pojazdów pozadrogowych w Europie nazywa się w skrócie STAGE w odróżnieniu od Norm Emisji spalin dla pojazdów osobowych i ciężarowych określanych jako EURO). Następnie po roku 2000 Parlament Europejski zaostrzył przepisy wprowadzając jeszcze bardziej rygorystyczne wymagania i podzielił je na etapy IIIA, IIIB i IV. Ostatni czwarty etap norm, wszedł w życie 1 stycznia 2014 roku i obniża on emisję cząstek stałych (PM) oraz tlenków azotu (NOx) do niemal zerowego poziomu.
Wymagania te dotyczą również olejów i środków smarnych stosowanych w ciągnikach rolniczych. W odpowiedzi na te wymagania, Valtra opracowała nową specyfikację dla oleju silnikowego z przeznaczeniem dla najnowocześniejszych silników z układami oczyszczania spalin. Olej nosi nazwę Valtra Engine Oil CR4 10W-40. W oleju obniżono do minimum zawartość przede wszystkim takich substancji jak siarka, fosfor i popioły siarczanowe. Do jego produkcji stosuje się bazy olejowe produkowane wg najnowocześniejszych technologii i unikalny pakiet dodatków uszlachetniających. Stosując ten nowoczesny produkt wprowadzamy w życie naszą maksymę „Dbaj o Twój ciągnik przez całe jego życie!”.
Stosowane oryginalnych olejów i środków smarnych zapobiega awariom i znacznie zwiększa bezpieczeństwo pracy w okresie wzmożonych prac polowych. Przygotowując ciągnik do sezonu powinniśmy pamiętać również o wymianie olejów na nowe.
źródło: Valtra, foto:
Valtra