Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (8.12.2024)
2024-12-17
Poznaj produkty
-
Brama paszowa skośna z deskami Robinsons
2020-09-03 -
Zbiornik dwupłaszczowy kontenerowy 3 tys. l
2012-10-09 -
Owijarka do bel okrągłych G1015 GOWEIL
2020-07-24 -
Kojec
2012-12-31 -
Przenośniki pasowe BCB
2013-05-20
Ubezpieczenia rolne
Lubuska Izba Rolnicza, uwzględniając zdanie lubuskich organizacji rolniczych, w tym Lubuskiego Związku Rolników przesyła – Uwagi do projektu nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
UZASADNIENIE
Lubuska Izba Rolniczapopiera formę ubezpieczeń obowiązkowych, ale stawki muszą być dostosowane do dochodowości gospodarstw rolnych w danym roku. Proponowane w nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich zmiany skierowane są głównie na poprawę sytuacji finansowej ubezpieczycieli. Potwierdzają to zasadnicze propozycje zmian w ustawie przedstawione poniżej.
- Następuje wzrost stawek taryfowych z grupy uprawowej zboża, kukurydza ,ziemniaki, buraki cukrowe z dotychczasowych w wysokości 3,5% sumy ubezpieczenia na 7%
- Wzrost stawek dla upraw z grupy rzepak ozimy, warzywa gruntowe, drzewa i krzewy owocowe , tytoń, chmiel, rośliny strączkowe z dotychczasowych 5% do 9%.
- Likwiduje się dotychczasową granicę stawek taryfowych w wysokości 6% po przekroczeniu, której ubezpieczyciele nie mogli uzyskać dopłat budżetowych co powoduje przerzucenie wzrostu stawek ustalonych dla poszczególnych grup upraw w całości na rolników.
- Wycofanie się z dotychczasowych możliwości ubezpieczenia się od poszczególnych ryzyk na rzecz pakietu minimum trzech ryzyk.
- Rozszerzenie dotacji celowej na pokrycie strat ubezpieczycieli z dotychczasowych obejmujące straty suszowe dodatkowo o straty z tytułu złego przezimowania i przymrozków wiosennych.
Jest oczywiste że w interesie rolników leży sprawne funkcjonowanie zakładów prowadzących ubezpieczenia rolne nie mniej należy zadbać o interes rolnika narażonego przede wszystkim na ryzyko występowania niekorzystnych zmian klimatycznych i dokonując zmiany w ubezpieczeniach mieć na uwadze zapewnienie rolnikowi możliwość wyboru ryzyka jak i wysokości kosztów ubezpieczenia adekwatnych do uzyskiwanych dochodów. Z tego względu uważamy za niewłaściwe wycofanie się z możliwości ubezpieczenia poszczególnych ryzyk na rzecz pakietu przynajmniej trzech ryzyk co w przypadku upraw jarych jeżeli nie będą funkcjonowały ubezpieczenia od suszy jest z zasady nieracjonalne. Ponadto uważamy że likwidacja granicy taryfowej uprawniająca zakłady do korzystania z dopłat otwiera drogę do niekontrolowanego wzrostu składek ubezpieczeniowych co w warunkach posiadania większości ziemi przez małe gospodarstwa nie jest właściwą drogą do wprowadzenia powszechnych ubezpieczeń upraw rolnych.
Dotychczasowy system ubezpieczeń działał sprawnie – wyjątkiem było ubezpieczenie od suszy, które nie było przez zakłady stosowane ze względu na pewne ryzyko wystąpienia strat . Ubezpieczenie od suszy jest największym problemem rolników, których gospodarstwa leżą w pasie występujących susz a dodatkowo posiadają ziemie o niskiej bonitacji. Wprowadzone podwyżki taryf również problemu w tych gospodarstwach nie załatwią jeżeli nie rozwiąże się specyficznych warunków ustalana i likwidacji strat spowodowanych suszą.
Oceniając projekt nowelizacji należy liczyć się z skokowym wzrostem składek ubezpieczeniowych jak i nadal brakiem racjonalnego rozwiązania ubezpieczenia od suszy. Z tego względu proponowane zmiany nie przyczynią się do realizacji podanych w uzasadnieniu celów zwiększenia objęcia ochroną ubezpieczeniową upraw jak i liczby zawieranych polis.