Tabor stanowi element skansenu kolejki i składa się z parowozu typu „Las” z tendrem, czyli wagonu specjalnej konstrukcji wodno-węglowego, wagonu żwirówki i dwóch wagoników dublaków kłonicowych. Część taboru jest własnością Ośrodka Kultury Leśnej w Gołuchowie.
Eksponaty zostały sprowadzone na teren Puszczy Białowieskiej w 1996 r., kiedy to stanęły na parkingu Zwierzyniec. Po niemal 10 latach, w 2005 r., zostały przeniesione na Topiło. Turyści korzystający z uroków przejażdżki wąskotorową kolejką leśną z Hajnówki do Topiła mieli możliwość obejrzenia taboru z bliska, zrobienia sobie ciekawego zdjęcia z wycieczki oraz wyobrażenia, jak wyglądała Puszcza Białowieska w czasach, gdy przecinała ją sieć torów kolejki (przed końcem II wojny światowej liczyła prawie 350 km!).
Remont taboru to kolejny element prac związanych z renowacją tamtejszej atrakcji turystycznej. W ubiegłym roku zostało wymienionych 5 tys. podkładów, czyli łącznie 3,5 km torów. W trakcie modernizacji zostały także zastąpione stare mocowania i podbudowania.
Koszt tego remontu wyliczono na ponad 1 mln zł, całość kwoty została pokryta z funduszu leśnego Lasów Państwowych.
Z pionierskiej konstrukcji zostały jedynie szyny, które położono 100 lat temu, w trakcie budowy pierwszych torowisk kolejek wąskotorowych w Puszczy Białowieskiej.
Wąskotorowe Kolejki Leśne o stuletniej historii, to ważny punkt na mapie regionu Puszczy Białowieskiej. Od 1991 r. pełnią rolę turystyczną. W okresie wiosenno-letnim wąskotorowa kolejka leśna wozi turystów na trasie Hajnówka-Topiło (11 km) oraz Hajnówka-Dolina Rzeki Leśnej (6 km).