Kategorie
Zobacz również tu
-
Decyzje Rady Ministrów
2025-01-07
Poznaj produkty
-
Finansowanie maszyn
2014-04-18 -
Siłownik gazowy na tylną szybę do CASE IH
2011-12-13 -
Prasa stałokomorowa SIPMA PS 1211 FARMA PLUS
2013-06-19 -
Szczotkarka - OC10
2011-01-11 -
Opryskiwacz Geomais & Geomais Puntarossa
2020-08-05
VTT: nie ma praktycznie żadnych różnic w zakresie zużycia paliwa pomiędzy E10 a E5
Na forum różnych mediów wielokrotnie twierdzono, że zużycie paliwa znacząco wzrasta w przypadku zastosowania E10 (benzyny z 10% zawartością etanolu) w porównania do obecnie dostępnej na krajowym rynku E5.
„Ważnym punktem analizy było
wypracowanie modelu, w jaki sposób należy obliczać zużycie paliwa, tak
aby w sposób obiektywny można byłoby porównać uzyskane wyniki. Dokładne
wyliczanie zużycia paliwa nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać,
ponieważ należy wziąć różne czynniki pod uwagę wpływające na zużycie
poza samym paliwem. Jedynie w warunkach laboratoryjnych możemy
wyeliminować te dodatkowe czynniki” – stwierdził Juhani Laurikko z VTT.
Pomiary VTT pokazują, że testowane w
trakcie badania samochody zużyły średnio 10,30 litra 95-oktanowego
paliwa E10 na 100 km, natomiast w przypadku zastosowania 98-oktanowego
E5 spalanie na takim samym dystansie wyniosło 10,23 l. Średnia różnica
0,07% na rzecz E5 oznacza, że przy zastosowaniu E10 o większej
zawartości etanolu zużycie paliwa wzrasta o 0,7%. Po normalizacji
wyników pomiarów dla każdego z testów w ujęciu indywidualnym okazało
się, że różnica ta może wzrastać, ale niewiele, bo do 1,0%.
Ocena wartości energetycznych oparta na
orientacyjnym zużyciu paliwa dała przewagę E5 na poziomie 1,1%, co jest
wynikiem spójnym z zaobserwowaną różnicą w praktycznej konsumpcji obu
paliw podczas testów. Poniżej tabelaryczne zestawienie uzyskanych
wyników (kliknij, aby powiększyć):
W porównaniu zużycia obu paliw
przeprowadzonego przez VTT w warunkach laboratoryjnych wykorzystano 6
modeli aut osobowych różnych producentów, które wyprodukowane zostały w
okresie lat 1999-2010. Samochody te posiadały fabryczne rekomendacje
kompatybilności z E10. Przed testem sprawdzono dokładnie stan techniczny
aut, tak aby wyeliminować wszelkie czynniki mogące zniekształcić
rezultat badań.