Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (8.12.2024)
2024-12-17
Poznaj produkty
-
Przetrząsacz Sip SPIDER 685|6
2019-12-19 -
Rozrzutnik obornika N-221 -8 T Cynkomet
2016-05-12 -
Głębosz WU23 / 150 WIFO
2020-10-14 -
Wozy paszowe SGARIBOLDI GULLIVER 8000
2020-07-30 -
Agrowłóknina BROCHARD
2013-03-01
Resort rolnictwa nie widzi możliwości włączenia biodiesla do systemu paliwa rolniczego
Zgodnie z uzyskanym stanowiskiem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w odpowiedzi na wspólny wniosek Krajowej Izby Biopaliw i Krajowej Rady Izb Rolniczych o włączenie biodiesla do systemu pomocy producentom rolnym w postaci zwrotu podatku akcyzowego zwartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
rozwiązanie tego rodzaju nie jest możliwe do wdrożenia ze względu na regulacje zawarte w przepisach Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.
Jak podaje MRiRW, zgodnie z
postanowieniami niniejszej dyrektywy państwa członkowskie UE mogą
stosować minimalną stawkę akcyzy jedynie do olejów napędowych
oznaczonych kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 używanych w rolnictwie,
ogrodnictwie, hodowli ryb i leśnictwie. Stosownie do art. 8 Dyrektywy
Rady 2003/96/WE opodatkowanie podatkiem akcyzowym oleju napędowego
wykorzystywanego do produkcji rolnej może zostać obniżone do 21 Euro za
1.000 l, natomiast zgodnie z art. 6 tej dyrektywy Państwa Członkowskie
mogą przyznawać zwolnienia lub obniżki w poziomach opodatkowania
bezpośrednio, przez zróżnicowaną stawkę, przez refundowanie całości lub
części kwoty opodatkowania - pod kontrolą fiskalną.
Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy
państwa w sektorze rolnym i leśnym na lata 2007-2013 (Dz. Urz. UE C 319 z
27.12.2006, str 1) w części VI.F. Pomoc związana ze zwolnieniem z
podatków na mocy dyrektywy 2003/96/WE stanowią, że jeśli środek
podatkowy przewidziany w art. 8 i art. 15 ust. 3 ww. Dyrektywy Rady
2003/96/WE jest w równym stopniu stosowany w całym sektorze, Komisja
uznaje, że środek ten może przyczynić się do rozwoju tego sektora.
Zgodnie z Wytycznymi zastosowanie minimalnych poziomów opodatkowania
określonych w dyrektywie Rady 2003/96/WE, do produktów wykorzystywanych
jako paliwa silnikowe dla celów produkcji rolnej zostanie uznane za
zgodne z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
pod warunkiem, że spełnia odpowiednie wymogi tej dyrektywy i jeżeli nie
zostanie wprowadzone zróżnicowanie.
Reasumując, w opinii resortu rolnictwa
nie jest możliwe dokonywanie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie
biopaliwa oznaczonego kodem CN innym niż 2710 19 41 do 2710 19 49.
Równocześnie MRiRW poinformowało, że w
ustawie z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw
związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 z
późn. zm.) wprowadzono zapisy, które umożliwiają stosowanie w okresie od
1 maja 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. obniżonych stawek akcyzy dla:
- wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn silnikowych z biokomponentami, zawierających powyżej 80% biokomponentów - obniżenie akcyzy o 1,56 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1000 litrów;
- wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych z biokomponentami, zawierających powyżej 80% biokomponentów - obniżenie akcyzy o 1,04 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do oleju napędowego, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa nit 10,00 zł/1000 litrów;
- biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, przeznaczonych do
napędu silników spalinowych - stawka akcyzy wynosi 10,00 zł/1000 litrów.
Powyższy mechanizm obniżonych stawek akcyzy będzie obowiązywać jednak po uzyskaniu notyfikacji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej w formie obniżonych stawek ze wspólnym rynkiem.