Kategorie
Zobacz również tu
-
Ocena użytkowości bydła
2024-11-06
Poznaj produkty
-
Rozdzielacz doniczek RD35K
2012-01-10 -
Agregat podorywkowy GROM
2014-04-02 -
Autokarmniki Multimat
2015-03-04 -
Lusterka do ciągników Case IH GL0499
2011-12-14
KIB w sprawie stawek celnych na import etanolu skażonego benzyną
Europejski przemysł etanolowy wciąż zmaga się z rosnącym importem do Unii Europejskiej produktów zawierających odwodniony alkohol etylowy w mieszankach z benzyną.
Europejscy wytwórcy etanolu bardzo mocno
odczuwają wpływ nieuczciwej konkurencji, co podważa sensowność
poczynionych ogromnym kosztem inwestycji w instalacje produkcyjne, które
miały pomóc w realizacji celów ustanowionych przepisami Dyrektywy
2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł
odnawialnych. W rezultacie zjawiska, o którym mowa, 5 dużych fabryk
etanolu już wstrzymało swoją produkcję: 3 z krajów nadbałtyckich, a
także po jednym zakładzie z Czech i Wielkiej Brytanii. Jednocześnie,
największa instalacja do produkcji etanolu zlokalizowana w Holandii
zmuszona została do przynoszącej straty limitacji produkcji z uwagi na
ograniczony zbyt biokomponentu po realnych ekonomicznie cenach
rynkowych. Krajowa Izba Biopaliw wyraża opinię, że kontynuacja obecnego
stanu rzeczy może spowodować również pogłębienie analogicznych
problemów, z jakimi borykają się polscy wytwórcy etanolu i w
konsekwencji konieczność dywersyfikacji swojej działalności ze
wszystkimi negatywnymi konsekwencjami w zakresie wykorzystania krajowego
potencjału produkcyjnego biopaliw.
ePURE, ponadnarodowa organizacja
zrzeszającą i reprezentująca europejskich producentów etanolu, z którą
Krajowa Izba Biopaliw stale współpracuje, wielokrotnie już sygnalizowała
problem na szczeblu Komisji Europejskiej. Stoimy na stanowisku,
że wprowadzenie jasnych i klarownych zasad klasyfikacji nie tylko może
ograniczyć obecnie obserwowane nieuczciwe praktyki ze strony importerów,
lecz także pomoże w uniknięciu przyszłych niespójności w zakresie
klasyfikacji mieszanin etanolu z benzyną w różnych proporcjach pomiędzy
krajami członkowskimi UE.
W związku z powyższym Zarząd KIB wystąpił do Ministerstwa Gospodarki o zainicjowanie działań w celu oficjalnego zwrócenia Dyrektorowi Dyrekcji Generalnej ds. Handlu Komisji Europejskiej Jean-Luc’owi Demarty na przedmiotową kwestię oraz postulowanie na forum wspólnotowym rozwiązania polegającego na zaklasyfikowaniu pod kodem CN 2207 20 00 produktów zawierających co najmniej 70% etanolu i maksymalnie 30% benzyny.