Kategorie
Zobacz również tu
-
Ocena użytkowości bydła
2024-11-06
Poznaj produkty
-
Palesse GS 16
2019-07-05 -
Opryskiwacz RAM
2020-08-05 -
Saletra amonowa 34%
2011-09-21 -
Agregat Meteor zawieszany
2016-05-09 -
Nawóz Actipol EDTA Fe-13
2014-02-21
Branża biopaliwowa postuluje o zmianę polityki akcyzowej względem producentów etanolu
11 maja br. Krajowa Izba Biopaliw wspólnie z Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw przedłożyła Wicepremierowi i Ministrowi Gospodarki Waldemarowi Pawlakowi wniosek o zainicjowanie prac legislacyjnych w zakresie zmian polityki akcyzowej względem producentów bioetanolu realizowanej na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 2004 roku o podatku akcyzowym.
Od dłuższego czasu, pomimo polityki
Rządu RP, wydawałoby się, zmierzającej do wykorzystania ogromnej szansy
dla polskiej gospodarki, jaka stoi przed nami w związku z posiadanym
potencjałem całego łańcucha produkcyjnego biopaliw i biokomponentów, w
szczególności w kontekście zobowiązań postawionych Polsce przez
wspólnotową politykę energetyczną, następuje niepokojący regres na
krajowym rynku, czego wyraźnym dowodem jest niezwykle ograniczona ilość
inwestycji w instalacje produkcyjne, jak również malejąca liczba
funkcjonujących zakładów w rejestrze wytwórców biopaliw prowadzonym
przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego. W sposób zdecydowany należy
podkreślić, iż obecny kształt niniejszych przepisów jest jedną z
kluczowych przyczyn zahamowania rozwoju branży biopaliwowej, co
potwierdzają dane porównawcze z ostatnich lat obrazujące dynamikę
wzrostu produkcji bioetanolu w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.
W 2010 roku na terenie Wspólnoty rozpoczęto budowę zakładów produkujących bioetanol o całkowitej zdolności produkcji 1 700 mln litrów. Zakłady te budowane są nie tylko w krajach „starej” Unii takich jak Holandia, Hiszpania czy Wielka Brytania, ale duże instalacje powstają również na Litwie, Słowenii, Węgrzech i w Bułgarii. W Polsce natomiast, na przestrzeni ostatnich 4 lat, powstał tylko jeden duży zakład produkujący bioetanol, co przy rosnącym zapotrzebowaniu jest zjawiskiem niezwykle niepokojącym. W tym kontekście natomiast podkreślenia wymaga fakt, że stagnacja tego rodzaju to doraźne starty dla polskiej gospodarki wyrażające się m.in. dostępną liczbą miejsc pracy w całym łańcuchu dostaw.
Obowiązujące w polskich przepisach akcyzowych zasady składania zabezpieczenia akcyzowego od bioetanolu są nadmiernie rygorystyczne zarówno z punktu widzenia dominującej w krajach UE praktyki jak i obowiązujących przepisów wspólnotowych w tym zakresie i zmniejszają konkurencyjność polskich przedsiębiorców na rynku wewnętrznym Wspólnoty Europejskiej. Nie znajdują również uzasadnienia w świetle niewielkiego ryzyka nadużyć, związanego z przemieszczaniem bioetanolu. Akcyza od bioetanolu, podlega zabezpieczeniu w kwocie takiej samej jak od alkoholu przeznaczonego do spożycia i jest wielokrotnie wyższa niż przychody uzyskiwane ze sprzedaży bioetanolu.
Biorąc pod uwagę obecne koszty uzyskania
zabezpieczenia akcyzowego w formie gwarancji bankowej, lub
ubezpieczeniowej, kształtujące się na poziomie nawet 5% rocznie,
konieczność zabezpieczenia w ten sposób całej kwoty akcyzy od
bioetanolu, powoduje znaczne obniżenie rentowności produkcji bioetanolu
lub nieopłacalność tej działalności. Odrębną kwestią pozostaje realność
pozyskania takiej gwarancji bankowej (ubezpieczeniowej) na duże kwoty ze
względu na wygórowane oczekiwania instytucji finansowych np. aby
przedkładać potwierdzenie posiadania dodatkowego, wolnego od
zabezpieczeń majątku. Podkreślenia wymaga fakt, że inne państwa UE nie
wymagają co do zasady składania zabezpieczenia akcyzowego pokrywającego
całość potencjalnej akcyzy od wyrobów akcyzowych.
W opinii Krajowej Izby Biopaliw i Krajowej Rady Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw konieczna jest zmiana zasad składania zabezpieczenia akcyzowego, w taki sposób, aby wysokość wymaganego od przedsiębiorcy zabezpieczenia była współmierna do rzeczywistego ryzyka nadużyć związanego z obrotem bioetanolem. Należy również doprecyzować przepisy ustawy akcyzowej regulujące zasady przyznawania zwolnień z obowiązku składania zabezpieczenia w zakresie określania wysokości i sposobu pokrycia zobowiązań podatkowych podatnika. Dotychczasowe przepisy są nieprecyzyjne i rodzą ryzyko niekorzystnej interpretacji.
Kolejną kwestią, na którą należy zwrócić szczególną uwagę pozostaje sprawa ubytków wyrobów akcyzowych. Wyrażamy opinię, iż zasady ich rozliczania w polskich przepisach akcyzowych są niezgodne z prawem wspólnotowym w zakresie, w jakim nakazują opodatkować akcyzą straty powstałe w związku z właściwościami fizyko-chemicznymi wyrobów akcyzowych oraz technologicznymi uwarunkowaniami ich obrotu. Obecne regulacje dotyczące rozliczania ubytków alkoholu, w tym bioetanolu, nie są także spójne z przepisami metrologicznymi, nie uwzględniają bowiem zjawiska dopuszczalnego błędu pomiaru przy ważeniu wyrobów.
W wystąpieniu, które przekazane zostało
również do wiadomości Premiera Donalda Tuska, wyrażony został postulat o
podjęcie działań w celu zwiększenia norm dopuszczalnych ubytków
(zwłaszcza jeżeli chodzi o przemieszczanie alkoholu etylowego
transportem kolejowym), dopuszczenie możliwości rozliczania ubytków
transportowych w okresach rozliczeniowych i przywrócenie zapisu,
uznającego ubytki alkoholu etylowego za dopuszczalne jeżeli nie doszło
do naruszenia plomb zabezpieczających.