Wiele substancji aktywnych musiało zostać wycofanych z rynku, gdyż nie spełniały one nowych wymogów prawnych. Równocześnie, ze względu na zmiany w unijnym systemie maksymalnego poziomu pozostałości (MRL) wydaje się coraz mniej zezwoleń na substancje aktywne w sektorze rolnym. W roku 1991 na rynku było dostępnych ponad 1000 substancji aktywnych posiadających zezwolenia, a na chwilę pozostało ich jedynie ok. 250. Analiza luk rynkowych w kilku państwach członkowskich wykazała, że ochrona upraw w niektórych sektorach jest zagrożona.
Dokument nad którym głosowano w komitecie SCoFCAH (Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Dobrostanu Zwierząt w DG SANCO [ds. zdrowia i ochrony konsumentów) 15 marca zawiera następujące punkty:
-
Zawieszenie od 1 lipca wprowadzania na rynek 3 cząstek z rodziny neotikotynoidów do 3 typów aplikacji,
-
Z wyjątkiem dla produkcji roślinnej w szklarniach,
-
Z wyjątkiem na zaprawiania nasion stosowanych na zboża ozime (pszenica, jęczmien, owies, żyto i ryż)), buraków cukrowych oraz ziemniakiów,
-
Rośliny zbierane przed kwitnieniem nie są uważane jak przyciągające dla pszczół (co zwalnia znacznie większą część warzyw),
-
Opryskiwanie dolistne będzie można stosować na owoce i warzywa po kwitneniu.
Następne kroki:
-
Komisja Europejska ma 4 tygodnia na rzecz poinformowania państw członkowskich na temat wniosku o zwołanie Komisji Odwoławczej,
-
Komitet odwoławczy musi sie spotkać od 2 do 6 tygodni po odesłaniu sprawy poprzez KE odnośnie dokumenty przegłosowanego poprzez komitet SCoFCAH,
-
Jeżeli komitet odwoławczy nie odda opinii do 6 tygodni, sprawa jest zwrócona do Kolegium Komisarzy na rzecz osiągniecia jednomyślności.
Możliwe Scenariusze:
-
Komisja utrzymuja status quo w zakresie dokumentu. Biorąc pod uwagę, że jedynie DG ENTERPRISE (ds. Przedsiębiorstwa i Przemysłu) złożyła opinię prosząc wprowadzenie poprawek podczas konsultacji międzyserwisowej, będzie bardzo ciężko uzyskać wsparcie polityczne w Kolegium aby ten proces zablokować,
-
Komisja będzie sie starała uzyskać większość kwalifikowaną w zakresie tego wniosku. Byłoby to korzystne dla KE, ponieważ sprawiłoby to, że KE nie będzie sama odpowiedzialna za podjęcia takiej politycznej decyzji i nie musieliby stawić czoło na rzecz ewentualnych środków ochronnych wprowadzone przez poszczególne państwa członkowskie. W takim przypadku, KE musiałby przedstawić wiele poprawek do niniejszego tekstu:
Możliwe poprawki:
-
Przywrócić sektor produkcji nasion jako jeden z wyjątków zawieszenia stosowania niniejszych pestycydów,
-
Odroczenia stosowania zawieszenia, biorąc pod uwagę, że delegacja Wielkiej Bytanii opublikuje rezultaty badań naukowych przeprowadzonych w czerwcu,
-
Autoryzacja niektórych aplikacji, co pozwoliłoby na zmniejszenie poziomu pozostałości w pyłku,
-
Wdrożyć system monitorowania dan, co pozwoliłoby na warunkowe użycia w danych regionach.
źródło: Gospodarz.pl/KRIR, autor: Katarzyna Kuznowicz, foto:
sxc.hu