I. CEL KONTROLI
Celem kontroli było
sprawdzenie prawidłowości wprowadzania do obrotu kompostów wytworzonych z
odpadów komunalnych, z wymaganiami określonymi w obowiązujących
przepisach krajowych oraz deklaracjami producentów.
II. ZAKRES KONTROLI
Kontrolę przeprowadzono w 24 podmiotach prowadzących gospodarkę odpadami komunalnymi, w tym:
-
w 10 podmiotach przetwarzających odpady komunalne m.in. ulegające
biodegradacji, z przeznaczeniem na rekultywację terenów zdegradowanych
ekologicznie. Odpady te, z powodu zanieczyszczeń, po przetworzeniu nie
były kwalifikowane jako nawozy, i jako takie podlegały przepisom o
odpadach,
- w 14 podmiotach objętych pełnym programem kontroli, które
w zakresie zarejestrowanej działalności gospodarczej miały określone
warunki produkcji kompostów (tj. nawozów organicznych w rozumieniu
ustawy o nawozach i nawożeniu),
a w tym:
- w 13 podmiotach, w
których stwierdzono na stanie magazynowym 43 partie kompostów o masie 40
144,4 tony, wyprodukowanych z biodegradowalnych odpadów komunalnych,
- w 1 podmiocie, w którym nie stwierdzono na stanie magazynowym kompostów.
III. WYNIKI KONTROLI
← parametry fizykochemiczne
Kontrolę jakości kompostów wprowadzanych do obrotu, oceniono na
podstawie wyników analiz laboratoryjnych przeprowadzonych przez
upoważnione jednostki organizacyjne (m.in. laboratoria okręgowych stacji
chemiczno-rolniczych i laboratorium IUNG w Puławach). Wszystkie
skontrolowane partie kompostów spełniały wymagania jakościowe, zarówno w
zakresie zgodności parametrów fizykochemicznych jak i
mikrobiologicznych, które zostały określone w przepisach o nawozach i
nawożeniu.
← znakowanie
Nieprawidłowości w zakresie znakowania opakowań jednostkowych stwierdzono w 2 podmiotach.
Ujawnione nieprawidłowości dotyczyły:
- w 1 partii kompostu o masie 4,0 ton, na etykietach opakowań stwierdzono:
←
deklarowaną zawartość składników pokarmowych, niezgodną z zawartością
określoną w pozwoleniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi nr 186/07 na
wprowadzenie nawozu do obrotu, w którym nie określono wymagań dla
fosforu (P205),
- w 2 partiach kompostów o masie 6,9 ton, w dokumentach sprzedaży kompostu luzem stwierdzono brak:
← numeru pozwolenia MRiRW na wprowadzenie kompostu do obrotu,
← informacji o okresie przydatności do stosowania.
• pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kompostów, zgodnie z art. 3, ust. 2 ustawy o nawozach i nawożeniu
Wszystkie skontrolowane podmioty posiadały pozwolenia Ministra Rolnictwa
Rozwoju Wsi na wprowadzenie do obrotu produkowanych kompostów.
IV. SANKCJE
W związku z ustaleniami kontroli:
• zastosowano 2 mandaty karne w stosunku do 2 osób na kwotę 350 zł, za
nieprawidłowe oznakowanie opakowań jednostkowych oraz braki w
dokumentach sprzedaży kompostu luzem, dotyczące identyfikacji kompostu,
• w stosunku do 1 podmiotu, ze względu na stwierdzone uchybienia w
zakresie prowadzenia dokumentacji magazynowej i obrotu kompostami,
zastosowano pouczenie na podstawie art. 41 Kodeks postępowania w
sprawach o wykroczenia.
V. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Nieprawidłowości i uchybienia w zakresie
wprowadzenia do obrotu 3 partii kompostów wytworzonych przez 2 podmioty,
dotyczyły znakowania opakowań jednostkowych oraz braku informacji
odnoszącej się do identyfikacji kompostu, w dokumentach towarzyszących
przy sprzedaży luzem.
Należy podkreślić, że wszystkie podmioty, które wprowadzały do obrotu komposty:
- posiadały pozwolenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na ich wprowadzenie do obrotu,
- spełniały wymagania w zakresie jakości kompostów, określone w przepisach o nawozach i nawożeniu.
W przypadku 10 podmiotów (tj. w 41, 7 % ogółem skontrolowanych podmiotów) zawartości składników pożądanych w
wytwarzanych odpadach komunalnych (N, P, K, substancji organicznej w
suchej masie) były niższe od wymaganych w przepisach o nawozach i
nawożeniu, a zanieczyszczenia np. metalami ciężkimi były wyższe od
dopuszczalnych. Wytworzony produkt stanowił w większości odpad, który
mógł być używany na rekultywację terenów zdegradowanych ekologicznie i
nie kwalifikował się jako nawóz organiczny lub organiczno – mineralny.
Wpływ
na skład produktu końcowego ma przede wszystkim sposób segregacji
odpadów i pozyskiwanie odpadów biodegradowalnych. W odpadach
organicznych, mechanicznie odsianych ze strumienia odpadów komunalnych,
zawartość metali ciężkich jest kilkakrotnie wyższa niż pozyskiwanych
selektywnie.
Przetwarzanie wymieszanych odpadów komunalnych, w niewielkim procencie
pozwala na ich zastosowanie w rolnictwie, albowiem końcowy produkt
kompostowania nie spełnia wymagań stawianych kompostowi, przeznaczonemu
do stosowania w celach rolniczych.
Dlatego, szczególnego znaczenia ze
względu na ochronę zdrowia ludzi i zwierząt, nabiera nadzór i kontrola
nad wprowadzanymi do obrotu nawozami organicznymi, jakimi są komposty
uzyskiwane z odpadów komunalnych, w celu sprawdzenia ich zgodności z
wymaganiami określonymi w przepisach o nawozach i nawożeniu.