Istotnymi założeniami Strategii F2F są:
-
osiągnięcie gospodarki o obiegu zamkniętym – zmniejszenie wpływu na środowisko sektorów przetwórstwa spożywczego i handlu detalicznego poprzez podjęcie działań w zakresie transportu, magazynowania, pakowania i odpadów żywnościowych,
-
znaczne ograniczenie stosowania pestycydów i leków weterynaryjnych
-
zrównoważona konsumpcja żywności i promocja żywności wysokiej jakości o przystępnych cenach,
-
promocja zdrowych i zrównoważonych diet,
-
ograniczenie marnowania żywności,
-
walka z zafałszowaniem żywności,
-
wprowadzenie przejrzystego znakowania miejsca pochodzenia, wartości odżywczej oraz żywności ekologicznej.
Jak zauważono kryzys związany z koronawirusem podkreślił znaczenie solidnego i odpornego systemu żywnościowego, który funkcjonuje w każdych okolicznościach i jest w stanie zapewnić obywatelom dostęp do wystarczającej ilości żywności po przystępnych cenach. Uświadomił nam również, że istnieją wzajemne powiązania między naszym zdrowiem, ekosystemami, łańcuchami dostaw, wzorcami konsumpcji i innymi czynnikami.
W strategii określono konkretne cele dotyczące przekształcenia systemu żywnościowego Unii Europejskiej, w tym:
-
ograniczenie stosowania pestycydów o 50% i ryzyka związanego z ich stosowaniem,
-
ograniczenie stosowania nawozów o co najmniej 20%,
-
ograniczenie sprzedaży środków przeciwdrobnoustrojowych stosowanych w hodowli zwierząt gospodarskich i akwakulturze o 50% oraz
-
prowadzenie produkcji ekologicznej na co najmniej 25% powierzchni wszystkich użytków rolnych UE.
F2F proponuje również ambitne środki mające na celu zapewnienie obywatelom UE jak najłatwiejszego wyboru zdrowej żywności, w tym ulepszone oznakowanie w celu pełniejszego zaspokojenia potrzeb informacyjnych konsumentów w zakresie zdrowej, zrównoważonej żywności.
Poprzez inicjatywy zarówno regulacyjne, jak i pozaregulacyjne, strategia będzie dążyć do ukierunkowania przemysłu spożywczego na praktyki, które sprawiają, że zdrowy, zrównoważony wybór stanie się łatwy dla konsumentów. Dobrowolne zobowiązania będą wspierane poprzez unijny kodeks postępowania w zakresie odpowiedzialnych praktyk biznesowych i marketingowych.
Aby zachęcić przemysł spożywczy do oferowania zdrowych i zrównoważonych produktów żywnościowych, Komisja Europejska zaproponuje między innymi obowiązkowe oznaczanie wartości odżywczej z przodu opakowania oraz uruchomi inicjatywy mające na celu stymulowanie zmiany składu produktów, w tym poprzez tworzenie profili składników odżywczych w celu ograniczenia promocji (poprzez oświadczenia żywieniowe lub zdrowotne) żywności o wysokiej zawartości tłuszczu, cukrów i soli. Komisja rozważy możliwość zaproponowania rozszerzenia obowiązkowego oznaczania pochodzenia lub oznaczania pochodzenia na wybrane produkty.
W projekcie planu działań w ramach Strategii F2F określono w perspektywie zaledwie kilku lat szereg konkretnych działań do realizacji, wśród nich znalazły się między innymi:
-
rewizja norm jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych,
-
wzmocnienie koordynacji walki z zafałszowaniami żywności,
-
opracowanie zasad znakowania żywności umożliwiających konsumentowi wybór żywności produkowanej w zrównoważony sposób,
-
rewizja zasad znakowania datą,
-
rewizja legislacji dotyczącej materiałów do kontaktu z żywnością,
-
opracowanie unijnego kodeksu odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej i wprowadzania produktów do obrotu w łańcuchu dostaw żywności.