Eksport nieprzetworzonego mięsa drobiowego z UE w I połowie br. wykazywał niewielką dynamikę wzrostu na poziomie 1,8% w skali roku. W rezultacie sprzedaż osiągnęła poziom 637 tys. t, o 11,5 tys. t wyższy niż przed rokiem.
Eksport drobiu
Wprawdzie sprzedaż na głównych rynkach zbytu, w RPA, Beninie oraz Hong Kongu wzrosła w analizowanym okresie średnio o 22%, to z drugiej strony spadły zamówienia z Bliskiego Wschodu. Dotyczyło to przede wszystkim Arabii Saudyjskiej, spadek o 21%. Jest to ważny odbiorca mięsa drobiowego z UE, z 10-procentowym udziałem w eksporcie.
Warto również zaznaczyć, że unijni eksporterzy nie będą mogli kontynuować sprzedaży na rynek rosyjski. Władze tego kraju wprowadziły embargo na drób z UE, które obowiązuje od końca lipca br. Do tej pory ok. 6% unijnego eksportu trafiało na ten rynek.
Pozycja Polski na unijnym rynku drobiu
Biorąc pod uwagę głównych graczy na rynku, Polska zajmuje obecnie 3 pozycję, po Francji i Holandii, w unijnym eksporcie nieprzetworzonego mięsa drobiowego. Pozycję tę utrzymała dzięki 14-procentowemu zwiększeniu sprzedaży. Niemniej Wielka Brytania, obecnie na 4 pozycji, również dynamicznie rozwija swój eksport - wzrost 30-porc. w skali roku - co może zagrozić pozycji Polski w przyszłości.
źródło: Gospodarz.pl/Bank BGŻ, foto:
Gospodarz.pl