ZasadniczÄ… przyczynÄ… tak dynamicznego rozwoju eksportu jest stale rosnÄ…ce zainteresowanie drobiem na rynkach w Chinach, na Bliskim Wschodzie oraz Ameryce PoÅ‚udniowej. Można zatem wnioskować, że eksportowi liderzy drobiu, jakimi sÄ…: Brazylia, Stany Zjednoczone i Unia Europejska, bÄ™dÄ… w dalszym ciÄ…gu zwiÄ™kszać wywóz tego gatunku miÄ™sa poza granice swoich paÅ„stw.
Przewiduje się, że w Brazylii i USA poziom wywozu w 2013 roku osiągnie wartość odpowiednio 3,61 mln ton i 3,27 mln ton.
Natomiast na terenie Unii Europejskiej, w związku ze spadkiem wolumenu produkcji i wycofaniem refundacji eksportowych dla drobiu, eksport drobiu najprawdopodobniej ulegnie obniżeniu do 1,06 mln ton.
SpecjaliÅ›ci przewidujÄ…, że w 2013 roku do gÅ‚ównych Å›wiatowych eksporterów doÅ‚Ä…czy Tajlandia. Kraj ten na chwile obecnÄ… sprzedaje bowiem poza swoje granice aż 0,6 mln ton miÄ™sa drobiowego, dziÄ™ki otwarciu rynku unijnego i chiÅ„skiego na miÄ™so i produkty drobiowe pochodzÄ…ce z tego kraju.
Warto przy tym zauważyć, że wzrost zapotrzebowania na drób na Å›wiecie może wpÅ‚ynąć pozytywnie na rozwój pozostaÅ‚ych producentów, dla których ważny jest zwiÄ™kszenie wolumenu wywozu drobiu, czyli: Turcji, Argentyny i Ukrainy.
W Turcji dużą rolę odegra w tej kwestii położenie geograficzne. Przyczyni sie ono bowiem do wzrostu sprzedaży na rynku irackim oraz innych państw na Bliskim Wschodzie. Eksperci szacują, że w 2013 roku wolumen eksportu dla Turcji wzrośnie do 0,33 mln ton, co oznaczałoby 16-procentowy zwyżkę w skali roku .
Podobnie bÄ™dzie w przypadku Argentyny, przy czym kraj ten skieruje swojÄ… uwagÄ™ na rynki Ameryki PoÅ‚udniowej, gÅ‚ównie WenezuelÄ™ oraz Chiny. Natomiast strategia eksportowa Ukrainy nastawiona zostanie na RosjÄ™ i Kazachstan.