Według danych Pontinfo, opłacalność produkcji rozumiana jako marża EBITDA (dochód przed uwzględnieniem odsetek, amortyzacji oraz podatków względem przychodów) dla branży mięsnej ogółem (PKD 10.1) wzrosła z 5,14% w 2017 r. do 5,67% w 2018 r.
Największy wzrost dochodowości miał miejsce w przypadku branży drobiarskiej (PKD 10.12 - przetwarzanie i konserwowanie mięsa z drobiu), gdzie marża EBITDA wzrosła z 4,35% do 5,70%. Jest to najwyższy wynik w ostatnich pięciu latach, pomimo wzrostu cen żywca – ceny kurcząt broilerów na ubój były średnio w 2018 r. wyższe o 3,3% niż rok wcześniej. Wynika to głównie ze zmian w eksporcie, który zwiększył się o 13,4% w ujęciu ilościowym i o 17,5% w ujęciu wartościowym. Obroty firm z branży drobiarskiej, które zatrudniają więcej niż 9 osób, wzrosły o 9,7% w porównaniu do poprzedniego roku, podczas gdy dla całej branży mięsnej ogółem obroty pozostały na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego.
Stopa zwrotu z aktywów oraz z kapitału własnego firm drobiarskich również wzrosła. Wskaźnik ROA zwiększył się z 6,36% do 8,62% w 2018 r., zaś wskaźnik ROE wzrósł z 14,56% do 18,13%. Wzrosła też rentowność sprzedaży – z 2,41% do 3,03%, jednak był to wynik niższy niż w przypadku przetworów mięsnych (PKD 10.13 - produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego), gdzie rentowność ta wyniosła 4,54%.
Dobre wyniki przełożyły się na poprawę sytuacji związanej z kapitałem i zadłużeniem. Wskaźnik struktury kapitału polepszył się z 0,38 na 0,20, zaś wskaźnik zobowiązań do kapitału wzrósł z 1,33 do 1,04. Oznacza to, że branża drobiarska działająca pod PKD 10.12 ma prawie tyle samo zobowiązań względem innych podmiotów, co kapitału własnego. Wynika z tego, że pod względem zadłużenia, branża drobiarska funkcjonuje znacznie lepiej niż firmy zajmujące się ubojem zwierząt na mięso czerwone czy produkcją wędlin.
Wzrostowi obrotu i dochodu towarzyszyły też zwiększone nakłady inwestycyjne - o 3,9% w relacji rocznej do poziomu 420 mln złotych. Można spodziewać się kontynuacji tego trendu w 2019 r. Bardzo prawdopodobny jest też dalszy wzrost obrotów w branży, głównie z powodu rozwoju handlu zagranicznego. Eksport mięsa drobiowego z Polski w pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. wzrósł o 14,8% w ujęciu ilościowym oraz 12,7% w ujęciu wartościowym, zaś eksport drobiu z Unii Europejskiej wzrósł o 20,7% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.