Zasady przejściowe dla obszarów wiejskich są ustalane co pewien czas, gdyż państwa członkowskie mogą wykorzystywać koperty krajowe na okres 2007-2013 do końca 2015 roku. W związku z tym, nie można uniknąć pokrywania się okresów programowania na początku nowego okresu, czyli w 2014 roku. Wcześniej podobną sytuację obserwowano w 2006 roku kiedy to w rozporządzeniu Komisji (KE) nr 1320/2006 ustanowiono zasady przejściowe. Rozporządzenie to określiło, w jaki sposób można wykorzystać starą i nową kopertę na sfinansowanie zobowiązań z okresu programowania 2000-2006.
Kolejność zasad
Zasady przejściowe zostaną ustanowione w trzech krokach.
Przyjęcie kroku pierwszego opiera się na artykule 91 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 i zostało wprowadzone jako poprawka do rozporządzenia Komisji (KE) nr 1974/2006. Krok ten obejmuje zasady korzystania ze starej koperty finansowej.
Gdy okazało się, że nie uda się uniknąć wprowadzenia okresu przejściowego w 2014 r. dla pierwszego filaru i odpowiednich zasad, postanowiono, że zostaną one wprowadzone jako akt podstawowy ad hoc w sprawie okresu przejściowego. Zadecydowano o wprowadzeniu kilku zasad dla rozwoju obszarów wiejskich. Zasady te stanowią drugi krok.
Trzeci krok będzie stanowił opracowanie aktu delegowanego, na podstawie artykułu 95 projektu rozporządzenia w sprawie rozwoju obszarów wiejskich. Krok ten obejmuje zasady korzystania z nowej koperty finansowej, która może pokryć aktualne zobowiązania.
Ustanowienie zasad
Trzy oddzielne akty prawne obejmą wszystkie aspekty zasad przejściowych. W załączniku I znajduje się przegląd odpowiednich aktów, określających czy można podjąć nowe zobowiązania na okres 2014-2015 na podstawie starych zasad oraz czy można wykorzystać nową kopertę krajową na pokrycie aktualnych zobowiązań.
Krok I
-
13 kwietnia opublikowano rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 335/2013 z dnia 12 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006.
-
Z zasady, krok I miał doprowadzić do niewiązania nowej koperty finansowej, obowiązującej od 2014 r. z wieloletnimi instrumentami, które obowiązują od aktualnego okresu programowania. Obejmuje on pięć kwestii:
-
Po pierwsze, określa on, że nie można podjąć żadnych nowych zobowiązań prawnych po roku 2013, obejmujących wcześniejszą emeryturę, spełnianie norm ani dwóch instrumentów zalesiania. Dwa pierwsze warunki zostały wprowadzone, gdyż zobowiązania te nie będą obowiązywać w kolejnym okresie programowania. Dwa ostatnie, ponieważ są to instrumenty wieloletnie i długoterminowe .
-
Po drugie, określa, że można przedłużyć aktualnie obowiązujące zobowiązania w zakresie instrumentów rolno-środowiskowych, dobrostanu zwierząt i środowiska leśnego, do końca okresu składania wniosków 2014, a nie 2013 jak założono wcześniej.
-
Po trzecie, wniosek określa, jak można wykorzystać aktualne wsparcie techniczne do przygotowania kolejnego okresu programowania. Można z niego skorzystać do oceny ex-ante nowych programów, pokrycia kosztów związanych z przygotowaniem lokalnych strategii rozwoju i innych kosztów bezpośrednio związanych z funkcjonowaniem aktualnych programów i które są konieczne do zapewnienia gładkiego przejścia do kolejnego okresu programowania.
-
Po czwarte, wniosek wprowadza tzw. zasadę wykorzystania. Oznacza to, że państwa członkowskie nie mogą podjąć żadnych nowych zobowiązań, jeśli aktualna koperta finansowa zostanie wyczerpana.
-
Po piąte, ostatni zapis wprowadza zasadę daty końcowej. Oznacza to, że państwa członkowskie nie mogą podejmować nowych zobowiązań w ramach aktualnego programu, jeśli chcą podjąć zobowiązania w ramach nowego programu dla tożsamych instrumentów. Zasada daty końcowej nie dotyczy wsparcia dla przygotowania programu Leader ani wsparcia technicznego. Można równolegle stosować wsparcie techniczne z obydwu programów, aczkolwiek każdy wydatek musi dotyczyć albo jednego albo drugiego programu.
-
Zasady wykorzystania i daty końcowej mogą być zastosowane na szczeblu instrumentu albo programu.
Czytaj dalej na nastepnej stronie...
źródło: Gospodarz.pl/KRIR, autor: Katarzyna Kuznowicz, foto:
KSC