Uwagi KRIR dot. ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW

Odpowiadając na pismo resortu rolnictwa, przy którym przesłano projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 – Zarząd KRIR przekazał stanowisko samorządu rolniczego dotyczące w/w projektu. Na łamach Gospodarz.pl prezentujemy uwagi KRIR do projektu ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.

Uwagi KRIR dot. ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW

5. Do art. 33 w brzmieniu:

„Art. 33. 1 W przypadku działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 10-12, jeżeli decyzja administracyjna o przyznaniu pomocy uwzględnia w całości żądanie strony i nie określa zmniejszeń, wykluczeń lub innych kar administracyjnych wynikających z przepisów, o których mowa w art. 1 pkt 1, decyzję tę doręcza się jedynie na żądanie strony.

2. Za dzień doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 1, w przypadku, gdy strona nie wystąpiła z żądaniem jej doręczenia, uważa się dzień uznania przyznanej pomocy na rachunku bankowym lub rachunku prowadzonym w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej strony.

3. Żądanie doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 1, składa się do kierownika biura powiatowego Agencji, który wydał te decyzję, w terminie 14 dni od dnia uznania przyznanej pomocy na rachunku bankowym lub rachunku prowadzonym w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej strony.”.

Brak decyzji nie jest dobrym rozwiązaniem, a okres na odwołanie jest zdecydowanie zbyt krótki, rolnicy często zajęci pracą przez 14 dni nie sprawdzają stanu swego konta.

6. Do art. 39 ust. 1 w brzmieniu:

„Art. 39.1. Wydatki poniesione przez beneficjenta przed zawarciem umowy o przyznanie pomocy nie są wydatkami kwalifikowalnymi i nie podlegają refundacji.

Niepokój u przyszłych Wnioskodawców może wywołać zapis art. 39 projektu ustawy, w którym ustawodawca jednoznacznie wskazał, że wydatki poniesione przez beneficjenta przed zawarciem umowy o przyznanie pomocy nie są wydatkami kwalifikowanymi i nie podlegają refundacji. W praktyce oznacza to, stan zawieszenia realizacji planów inwestycyjnych wnioskodawców do czasu zakończenia przez instytucję pośredniczącą obsługi sprawy, trwający obecnie w niektórych sprawach nawet ponad rok. Powyższa regulacja może w przyszłości spowodować niezadowolenie wśród Wnioskodawców, ale to będzie uzależnione od okresu jaki Agencja będzie potrzebowała na obsługę procedowanych spraw. Obecnie z chwilą złożenia wniosku dokonane wydatki są kwalifikowalne w przypadku podpisania umowy. Dlatego też, należy wprowadzić taką możliwość ze względu również, że czas od złożenia do rozpatrzenia wniosku jest bardzo długi.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: