Wsparcie dla sektorów dotkniętych embargiem
Zdaniem komisarza Unia zastanawia się nad sposobami wsparcia unijnych producentów. W pierwszej kolejności rozpatrywane są możliwości eksportu na alternatywne rynki zbytu, a także ewentualne wprowadzenie rekompensat z funduszu uruchamianego w sytuacjach kryzysowych. Ocenia się, że embargo nałożone przez Rosję na zakup żywności z krajów Unii może kosztować unijnych producentów nawet 5 mld euro - 6,6 mld USD w skali roku.
Komisarz ds. handlu poinformował także o swojej planowanej wizycie w Stanach Zjednoczonych, podczas której mają być poruszane kwestie dalszego otwarcia amerykańskiego rynku na towary rolno-spożywcze z UE.
Poza tym KE podała do wiadomości, iż zamierza przeznaczyć dodatkowe 30 mln euro na unijne programy promocji żywności w 2015 roku, oprócz 60 mln euro przewidzianych na te cele w budżecie WPR.
Programy promocyjne są jednym z instrumentów WPR, które mogą być uruchomione w celu poprawy sytuacji na unijnym rynku rolnym, w szczególności w tych sektorach, które w największym stopniu zostały dotknięte rosyjskim embargiem. Mają one m.in. pomóc poszkodowanym w znalezieniu alternatywnych rynków zbytu. Programy te wymagają współfinansowania. Dlatego też aby skorzystać z tych unijnych środków trzeba działać szybko i do końca września 2014 roku przedstawić plan działań promocyjnych.