Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (8.12.2024)
2024-12-17
Poznaj produkty
-
PRONAR 8140
2013-02-05 -
Zaczepy transportowe wykonane z konsolą
2020-04-30 -
Zetor Proxima Power
2016-02-25 -
JOHN DEERE - szyba tylna seria 6000
2011-12-13
Smak na produkt - promocja produktów lokalnych na tle barier w sprzedaży
W dniu 23 maja 2011r. w Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie odbyło się spotkanie pn. "Smak na produkt - promocja produktów lokalnych na tle barier w sprzedaży".
Spotkanie zostało zorganizowane w odpowiedzi na potrzebę wyjaśnienia i doprecyzowania interpretacji przepisów prawnych dotyczących możliwości i form sprzedaży bezpośredniej przez rolników produktów żywnościowych. Inicjatywę zgłosiła LGD Dunajec Biała, podejmująca pionierskie próby sprzedaży bezpośredniej produktów rolnych na terenie czterech gmin Wschodniej Małopolski. Ilość i zakres aktów prawnych regulujących powyższe kwestie stanowi barierę dla rolników chcących produkować i sprzedawać produkty żywnościowe na małą skalę. Każdy kto wytwarza i sprzedaje rolne produkty żywnościowe musi dostosować się do wymagań i obowiązków nakładanych przez prawo w szerokim zakresie: wymagania weterynaryjne, sanitarno-higieniczne, podatkowe, bezpieczeństwa żywności i inne.
Na spotkaniu poruszonych zostało wiele zagadnień dotyczących sprzedaży bezpośredniej produktów rolnych przetworzonych oraz nieprzetworzonych zarówno pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego.
Dyskusja wyłoniła kilka najbardziej problematycznych zagadnień:
1.
Sprzedaż produktów pochodzenia zwierzęcego bezpośrednio z terenu gospodarstwa rolnego konsumentowi końcowemu.
Na przykład - aktualnie brak jest możliwości sprzedaży jaj
konsumpcyjnych z terenu gospodarstwa rolnego, można je sprzedawać tylko
na targowiskach lub do zakładów prowadzących handel detaliczny. Przepis
jest w trakcie zmiany. Natomiast przy sprzedaży mleka musi ono być
pakowane w obecności konsumentów końcowych do ich własnych opakowań.
2.
Żywienie gości w gospodarstwach agroturystycznych.
Kwaterodawca może prowadzić żywienie dla turystów w oparciu o potrawy
przygotowane z własnych produktów po zgłoszeniu tego faktu do
odpowiednich służb sanitarnych i przy zachowaniu podstawowych zasad
bezpieczeństwa żywności i żywienia oraz zasad Dobrej Praktyki
Higienicznej (GHP) i Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP).
3.
Sprzedaż okazjonalna odbywająca się sporadycznie na różnego typu targach, kiermaszach, festynach. Każde zamierzenie sprzedaży produktów żywnościowych należy zgłosić do odpowiednich służb sanitarnych i weterynaryjnych.
4.
Zagadnienia podatkowe związane z różnymi formami sprzedaży.
Sprzedaż bezpośrednia produktów spożywczych może być prowadzona w
różnych formach prawnych zależnych m.in. od rodzaju podmiotu
prowadzącego sprzedaż oraz oferowanego asortymentu. Wybór sposobu
działalność ma odpowiednie skutki podatkowe. Podatki nie warunkują
działalności, a jedynie są konsekwencją wyboru danej formy działalności.
Każdy dochód osiągany ze sprzedaży należy wykazać w formie rozliczenia
zależnego od formy prowadzonej działalności. Przykładowo dla sprzedaży
okazjonalnej właściwe jest roczne rozliczenie dochodów za pomocą
formularza Pit 37 (dochód ze sprzedaży wpisuje się w pkt. - inne
dochody). Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. z póź. zm. o podatku
dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są (art. 21
ust 1 pkt. 71) dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych
pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów
specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym,
jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie
mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych
zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.
Podatek dochodowy ze sprzedaży nie zwolnionej z obowiązku podatku
dochodowego, musi zostać opłacony po przekroczeniu kwoty wolnej od
podatku.
5. Dokumentacja sprzedaży. Rolnik prowadzący sprzedaż
bezpośrednią nie będący płatnikiem podatku VAT oraz nie posiadający kasy
fiskalnej, nie może wystawiać faktur VAT ani paragonów. Każdy podmiot
może natomiast wystawić dowód sprzedaży w formie rachunku. Przepisy
ordynacji podatkowej zwalniają z obowiązku wystawienia rachunku rolników
sprzedających produkty roślinne i zwierzęce pochodzące z własnej uprawy
lub hodowli, nieprzerobione sposobem przemysłowym, chyba że sprzedaż
jest dokonywana w ich odrębnych, stałych miejscach sprzedaży, poza
obrębem uprawy lub hodowli. Mogą oni natomiast wystawić na żądanie
nabywcy dokument sprzedaży np. rachunek. Elementy, które powinien
zawierać rachunek określa rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22
sierpnia 2005 r. z póź. zm. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz
opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być
zawarte w rachunkach.
6.
Sprzedaż produktów rolnych przez Internet. Zagadnienie
sprzedaży bezpośredniej przez Internet produktów żywnościowych zostało
poruszone na przykładzie działalności prowadzonej przez stronę
internetową www.odrolnika.pl. Grupa rolników sprzedaje własne
nieprzetworzone produkty rolne pochodzenia roślinnego za pomocą wspólnej
strony internetowej. Przekazywanie tzw. "paczki od rolnika" odbiorcy
końcowemu wykonywane jest osobiście przez rolników, bądź z
wykorzystaniem poczty tradycyjnej i kuriera. Taka forma sprzedaży jest
uznana za sprzedaż bezpośrednią w poszerzonej formie. Nie wszystkie
jednak produkty mogą być przesyłane do konsumenta pocztą. Przykładowo
wyroby mięsne muszą być dostarczane osobiście w warunkach chłodniczych.
W czasie dyskusji poruszono także kwestie możliwości wspólnej sprzedaży
mleka z mlekomatów, tworzenia biobazarów oraz bezpośredniej sprzedaży
produktów pochodzenia roślinnego w postaci przetworzonej. Głównym
problemem stanowiącym barierę dla rolników pozostaje konieczność
zakładania działalności gospodarczej przy sprzedaży niewielkich ilości
własnych przetworzonych produktów roślinnych (krojone warzywa w postaci
tzw. jarzynki czy sprzedaż kilku słoików rocznie przetworów owocowych
np. na kiermaszach promocyjnych czy z gospodarstwa agroturystycznego).
Na spotkaniu w Krakowie wyjaśniono wiele problematycznych zagadnień, nadal jednak pozostają kwestie wymagające bardziej szczegółowych interpretacji.
Centrum Doradztwa Rolniczego planuje dalsze działania wspierające wiedzę i świadomość rolników w zakresie możliwości i zasad prowadzenia sprzedaży bezpośredniej oraz budowania przychylnych relacji i wzajemnej współpracy z instytucjami branżowymi.