Według analityków Banku BGŻ poprawę sytuacji zawdzięczamy ożywieniu gospodarczemu w sprzedaży mleka w proszku w listopadzie. Dla porównania, jeszcze w październiku 2012 roku wielkość wywozu tego artykułu spadła w ujęciu rocznym o 39%, natomiast miesiąc później wzrosła już o 9% i osiągnęła wartość 18,8 mln euro (8,1 tys. ton).
Duży wpływ na wysokie wyniki miały dobre rezultaty sprzedaży serów. W omawianym okresie osiągnęły one poziom 49,2 mln euro, co oznacza wzrost o 18% r/r, oraz 15% wzrost wolumenu do 15,0 tys. ton. Oprócz serów, również sprzedaż masła przyczyniła się znacznego zwiększenia eksportu, ich wolumen wzrósł bowiem o 6%, spadła natomiast jego wartość – o ponad 11% do 6,6 mln euro.
Odwrotną tendencję zaobserwowano w przypadku jogurtów, których wartość oraz wielkość wywozu w analizowanym okresie spadła w relacji rocznej odpowiednio o 7% (do 8,4 mln euro) i 16% (do 7,7 tys. ton).
Z danych wynika również, że od stycznia do listopada 2012 roku wartość eksportu produktów mleczarskich była o ponad 2% wyższa niż w tym samym czasie 2011 roku i wyniosła 1249,8 mln euro.
Powyższe wyniki wskazują na poprawę sytuacji w handlu przetworami mleczarskimi. Jednakże są one zdecydowanie niższe w porównaniu z całym sektorem rolno-spożywczym. Z danych Ministerstwa Gospodarki wynika, że w pierwszych 11 miesiącach ubiegłego roku eksport artykułów rolno-spożywczych wzrósł o blisko 15% i osiągnął poziom 16,0 mld euro.