Dokument identyfikacyjny bydła (paszport bydła) zgodnie z rozporządzeniem 2019/2035 wymagany jest wyłącznie dla zwierząt przemieszczanych do innych państw członkowskich, a zakres jego danych musi być zgodny z art. 44 rozporządzenia 2019/2035.
Wzór paszportu bydła określa rozporządzenie, które w zakresie swojej regulacji służy stosowaniu rozporządzenia 2016/429 oraz rozporządzenia 2019/2035.
Paszporty bydła są wydawane bezpłatnie posiadaczom jedynie dla zwierząt przemieszczanych do innych państw członkowskich w terminie 3 dni od dnia otrzymania informacji o zamiarze przemieszczenia bydła do innego państwa członkowskiego. Natomiast w obrocie krajowym dokumenty te nie są wymagane.
Rozwiązanie takie jest zgodne z rozporządzeniem 2016/429, które wprowadziło jednolite warunki wdrożenia systemu identyfikacji i rejestracji oraz identyfikowalności zwierząt i ustanowiło jednolite przepisy w zakresie specyfikacji technicznych baz danych, środków identyfikacji, dokumentów i formatów oraz terminów dokonywania zgłoszeń zdarzeń do komputerowej bazy danych.
Podmioty utrzymujące bydło, owce, kozy i świnie – na wniosek i nieodpłatnie – mają co najmniej dostęp w trybie odczytu do minimum informacji dotyczących ich zakładów, zawartych w komputerowej bazie danych, o których mowa w art. 109 ust. 1 lit. a–c rozporządzenia 2016/429.
Po zalogowaniu się do portalu IRZplus po wpisaniu numeru identyfikacyjnego zwierzęcia, zarówno zbywający jak i nabywający zwierzę może sprawdzić informacje o danym zwierzęciu – dotyczące płci, rasy, daty urodzenia oraz siedziby stada, w której ostatnio zwierzę przebywało, czyli ma dostęp do informacji, które dotychczas były zawarte w wycofanym paszporcie bydła.
Wycofanie obowiązku stosowania paszportów bydła w obrocie krajowym, przy prawidłowym stosowaniu ww. przepisów, pozwala na weryfikowanie identyfikowalności przemieszczanych zwierząt.
Obowiązek wydawania paszportów dla bydła w obrocie krajowym został zniesiony m.in. w celu uniknięcia nieuzasadnionego obciążenia administracyjnego posiadaczy bydła i kosztów ponoszonych zarówno przez nich, jak i ARiMR, związanych z wydawaniem paszportów bydła. Kolejnymi przesłankami na rzecz zniesienia ww. obowiązku było:
-
brak kosztów związanych z dojazdem do biura powiatowego ARiMR w celu dokonania zgłoszenia do komputerowej bazy danych w celu wydania paszportu bydła;
-
brak kosztów związanych z opłatami pocztowymi, w przypadku dokonania zgłoszenia w formie papierowej za pośrednictwem poczty;
-
zmniejszenie czasochłonności i kosztów związanych z wyjaśnieniami prowadzonymi przez biura powiatowe ARiMR, w przypadku niespójności danych w komputerowej bazie danych z danymi na paszporcie bydła dotyczącymi rasy bydła czy daty jego urodzenia;
-
elektroniczna wymiana informacji (wyjaśnień) bez korekt na dokumencie papierowym z posiadaczem zwierzęcia w celu uspójnienia historii zwierzęcia w komputerowej bazie danych.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że Rzeczpospolita Polska jako jeden z ostatnich krajów członkowskich Unii Europejskiej wycofała się ze stosowania paszportów dla bydła w obrocie krajowym.