Kategorie
Zobacz również tu
-
Ocena użytkowości bydła
2024-11-06
Poznaj produkty
-
Kominy wentylacyjne
2011-01-19 -
AminoCare Bydło - premiks paszowy
2015-03-16 -
Zbiornik paliwa 9000ST
2013-12-12 -
Opony rolnicze ANP-13 marki Dębica
2016-03-02 -
Agrotron M Deutz-Fahr
2013-02-04
Agencja Rynku Rolnego pomaga najuboższym
Obchody Międzynarodowego Dnia Walki z Ubóstwem mają uświadomić opinii publicznej potrzebę likwidacji ubóstwa we wszystkich krajach a w szczególności w krajach rozwijających się zwracając uwagę na fakt, że walka z ubóstwem stała się priorytetem rozwoju.
17 października – to Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem. Agencja
Rynku Rolnego jako agencja płatnicza realizuje w Polsce mechanizm
„Dostarczanie nadwyżek żywności najuboższej ludności Unii Europejskiej”
(PEAD), do którego przystąpiliśmy od 2004 roku wraz ze wstąpieniem
Polski do UE.
W ostatnich latach (2009-2011), Komisja Europejska przeznaczała na
realizację programu ok. 500 mln Euro rocznie. W programie uczestniczy
obecnie 20 państw członkowskich. Polska jest w gronie państw, które
pozyskują najwięcej środków na realizację programu – drugie miejsce po
Włoszech.
W ramach administrowanego przez ARR programu do magazynów organizacji
charytatywnych realizowane są dostawy ponad 130 tys. ton różnych
rodzajów artykułów spożywczych - rocznie.
W ramach realizacji programu w Polsce, Agencja Rynku Rolnego:
- przeprowadza przetargi na wybór przedsiębiorców, którzy
realizują dostawy gotowych artykułów spożywczych do magazynów
organizacji charytatywnych, w zamian za towary żywnościowe z zapasów
interwencyjnych lub środki pieniężne,
- zawiera i rozlicza umowy z przedsiębiorcami i organizacjami charytatywnymi,
- przeprowadza kontrolę realizacji programu.
Przedsiębiorcy, z którymi ARR zawiera umowy dostarczają gotowe
artykuły spożywcze do magazynów organizacji charytatywnych wskazanych
przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Aktualnie są to:
- Federacja Polskich Banków Żywności,
- Caritas Polska,
- Polski Komitet Pomocy Społecznej.
Ww. organizacje charytatywne dystrybuują otrzymywane artykuły
spożywcze bezpośrednio wśród osób najuboższych lub za pośrednictwem
innych lokalnych organizacji charytatywnych lub organizacji pożytku
publicznego. W dystrybucji artykułów uczestniczy ok. 8 tys. lokalnych
organizacji na terenie całego kraju.
Beneficjentami programu PEAD w Polsce mogą być osoby znajdujące się w
trudnej sytuacji życiowej spowodowanej wieloma czynnikami, takimi jak:
ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, bezrobocie, niepełnosprawność. Definiuje
to ustawa o pomocy społecznej.
Na realizację programu w Polsce w 2011, KE przeznaczyła ok. 75,4 mln EUR. Do
magazynów organizacji charytatywnych realizowane są dostawy 21 różnych
artykułów spożywczych z 2 grup towarowych (zbożowe i mleczne). Są to
m.in.: mąka, kasze, makarony, ryż, płatki kukurydziane, dania gotowe,
herbatniki, sery, mleko UHT, masło.
Łączna ilość przewidziana do dostarczenia w 2011 roku wynosi ok. 134 tys. ton.
Do 30.09.2011 r. dostarczono ok. 93,5 tys. ton (tj.: ok. 70%).
W ciągu 7 lat realizacji programu PEAD powstało wiele organizacji,
których narodziny i dalsza działalność zdecydowanie opiera się właśnie
na Europejskim Programie Pomocy Żywnościowej. Organizacje te, aby
wykonać zadania zawarte w programie przystosowały swoje zaplecza
infrastrukturalne, logistyczne i administracyjne, ale także
zainwestowały w kapitał ludzki, niezbędny do realizacji programu.
Zarówno żywność przekazywana w ramach programu, jak i środki finansowe
dedykowane jego realizacji, przyczyniły się do powstania sieci
złożonych, współpracujących i ściśle od siebie zależnych lokalnych
powiązań.
Wiele organizacji zbudowało w swoim otoczeniu dodatkowe aktywności,
takie jak: noclegownie dla bezdomnych, jadłodajnie, świetlice
środowiskowe, czy centra wolontariatu. Na uwagę zasługuje fakt, że
społeczności lokalne najpierw jednoczą się przy realizacji programu
pomocy żywnościowej, a następnie zaczynają zajmować się innymi obszarami
życia społecznego takimi jak: edukacja, kultura czy sport.
Realizacja Europejskiego Programu Pomocy Żywnościowej w dużej mierze przyczyniła się do rozwoju wolontariatu. Szacuje się, że w realizację programu w Polsce zaangażowanych jest ok. 50 tys. wolontariuszy. Żywność jest tym wyjątkowym produktem, który łączy ludzi w wokół idei pomagania potrzebującym i daje poczucie udzielania realnej i niezbędnej pomocy tym, którzy tego najbardziej potrzebują.