Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-11-22
-
Eksport towarów rolno-spożywczych z Polski
2024-11-22 -
Wyniki kontroli jakości przekąsek słonych
2024-11-22 -
Ceny serów w Polsce (10.11.2024)
2024-11-22
Poznaj produkty
-
Owijarka do bel kwadratowych 995TSR
2016-05-06 -
POSYPYWARKA PIASKU PRONAR PS-250
2011-07-20 -
Płaskie pasy napędowe
2013-07-10 -
Kultywator wirnikowy
2014-03-19
Rozpoczyna się wielka promocja PROW 2007-13 w nowych odcinkach serialu TVP "Ranczo"
W niedzielę 6 marca br. o godzinie 20.20 wielomilionowa rzesza telewidzów oczekująca od ponad dwóch lat na kolejne odcinki ulubionego serialu "Ranczo" będzie mieć ogromną satysfakcję - bohaterowie serialu wracają na ekrany telewizorów.
Swój znaczący w tym udział ma Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która w ramach tzw. idea placement wsparła finansowo produkcję V edycji serialu. W zamian za to w serialu, pojawią się wątki związane z wdrażanym przez ARiMR unijnym Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W życie bohaterów serialu, którego akcja toczy się w słynnych Wilkowyjach, poza perypetiami dnia codziennego wkroczą zupełnie nowe tematy związane ze wsparciem finansowym oferowanym w ramach tego Programu. Do wszystkich 13 odcinków serialu, reżyser Wojciech Adamczyk i scenarzyści Robert Brutter i Jerzy Niemczuk wprowadzili dialogi promujące konkretne działania z PROW na lata 2007 - 2013 oraz sceny pokazujące osiągnięte już efekty realizacji Programu.
"Idea placement" czyli umieszczanie pożądanych
społecznych treści w programach telewizyjnych jest bardzo popularnym
sposobem promocji stosowanym w krajach Unii Europejskie. Unijni
specjaliści od mediów uznali już dawno, że serial telewizyjny jest
doskonałym miejscem do zachęcania ludzi do aktywności i
przedsiębiorczości i doświadczenie potwierdziło dużą skuteczność takich
działań. Okazało się, że oddziaływania poprzez przekaz zamieszczony w
serialach, zwłaszcza wygłaszany przez popularnych i lubianych aktorów,
przewyższa skutecznością oddziaływanie poprzez emitowanie spotów
reklamowych, czy wypowiedzi polityków. Potwierdzenie tej tezy można
znaleźć również w Polsce, gdzie w popularnych serialach, zaprezentowane
zostały np. korzyści płynące z oddania pięciolatków do przedszkoli.
Akcja ta przyniosła dużo większe korzyści niż gdyby przeprowadzona
została z udziałem np. ekspertów w dziedzinie wczesnego wychowania
dzieci. O wielkiej sile oddziaływania serialu "Ranczo" przekonała się
Katarzyna Żak, która odtwarza w nim postać Doroty Solejukowej. Zagrała
ona swoją rolę tak przekonująco, że jakiś czas temu pod adresem
aktorki zaczęły napływać zaproszenia na spotkania na których oczekiwano,
że udzieli instrukcji jak na wsi uruchomić "prawdziwy biznes".
Zapraszający przez długi czas nie przyjmowali, prawdziwego w końcu
argumentu, iż Katarzyna Żak tylko odtwarza (jakże udanie!) filmową rolę
"wilkowyjskiej" przedsiębiorczyni, której powiodło się w produkcji
pierogów. Trudno o lepszy przykład na rzecz słuszności umieszczenia
wątków PROW 2007-13 w nośnym społecznie serialu.
Pomysł na tzw. idea placement w serialu "Ranczo"
zrodził się w Departamencie Komunikacji Społecznej ARiMR pod koniec 2009
roku. Tradycyjne sposoby docierania do potencjalnych beneficjentów nie
przynosiły bowiem spektakularnych a zwłaszcza oczekiwanych rezultatów.
Badania opinii społecznej pokazywały, że większość Polaków nie
wiedziało nic o Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-13 i
trzeba poszukać sposobu zmiany tej sytuacji. Pojawiające się wahania co
do słuszności nowej drogi docierania do rolników i mieszkańców wsi -
beneficjentów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013,
rozwiali scenarzyści Robert Brutter i Jerzy Niemczuk, którzy już po
pobieżnym zapoznaniu się z broszurami informacyjno-promocyjnych PROW
2007- 2013 uznali jednogłośnie: - To niewyczerpanie źródło pomysłów
scenariuszowych dla serialu dziejącego się na wsi a takim jest właśnie
"Ranczo".
Pierwszym etapem realizacji szerokiej kampanii
promującej PROW 2007-13 było wyprodukowanie (z udziałem aktorek
grających w serialu) spotu telewizyjnego, który zachęcał do skorzystania
z oferowanego przez ARiMR wsparcia a jednocześnie zapowiadał, że w
nowej serii "Rancza" pojawi się zachęcanie do korzystania z PROW
2007-13. Spot był emitowany w Programie I TVP i TVPInfo wiosną i
jesienią ubiegłego roku. Równolegle tworzony był scenariusz V części
"Rancza" w który został "wpleciony" wątek PROW 2007 - 2013.
Powstawał on
w toku żmudnych konsultacji scenarzystów i przedstawicieli
Departamentu Komunikacji Społecznej ARiMR, w czasie których obie strony
musiały znaleźć kompromis między swobodą twórczą i informowaniem o PROW
2007-13, który jest jednym z głównych instrumentów unowocześniania
polskiej wsi. Przedstawicielom DKS zależało na tym, żeby pokazać, że
warto sięgać po pieniądze z Programu i jak może zmieniać się i zmienia
się polska wieś. Jednocześnie, trzeba było pamiętać o tym, by promocja
PROW nie przyniosła najmniejszego uszczerbku wartości artystycznej
serialu. Scenarzyści a później reżyser Wojciech Adamczyk dołożyli
wszelkich starań, by serial "uczył bawiąc a bawiąc uczył". Scenarzysta
Robert Brutter przyznał się już po zakończeniu pracy nad scenariuszem,
że okupił ją chorobą kręgosłupa. Dziś uważa, że było warto.
Przedstawiciele Departamentu Komunikacji Społecznej
ARiMR gościli jesienią ubiegłego roku na planie serialu "Ranczo". Przy
tej okazji spotkali się z aktorami odtwarzającymi w serialu główne role.
W rozmowach przebijał się również wątek pomocy dostępnej w ramach
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 i okazało się że
niektórzy z aktorów poważnie zastanawiają się nad możliwością
skorzystania z takiego wsparcia. Mamy nadzieję, że dzięki serialowi
"Ranczo", który ogląda średnio 8,5 mln widzów, a bywają odcinki, które
ogląda nawet 9,5 mln osób, promocja Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
na lata 2007 - 2013, będzie powszechna i nikt nie będzie mógł
powiedzieć, że nie słyszał o tym Programie.
To z kolei pozwala
przypuszczać, że będzie to miało wpływ na pełne wykorzystanie środków
przeznaczonych na jego realizację. Sądzimy też, że serial "Ranczo"
stanie się nie tylko źródłem weekendowej rozrywki, ale również będzie
źródłem pogłębionej refleksji o wsi i rolnictwie a przede wszystkim
zainspiruje do działania, bo w Programie są nadal środki na wsparcie
różnego rodzaju przedsięwzięć. Warto też dodać, że wątki dotyczące PROW
2007 - 2013, poza samym serialem, znajdą się też w tzw. making of -
ach czyli reportażach opowiadających o kulisach powstawania V części
"Rancza".
P.S. Z raportu pt. "Polska wieś i rolnictwo 2010"
opublikowanego przez instytut badania opinii publicznej PBS DGA z
Sopotu a przeprowadzonego w okresie od 31 października do 2 listopada
2010 wynika, że dla 67% Polaków źródłem wiedzy o Wspólnej Polityce
Rolnej a także o unijnych programach pomocowych jest telewizja
publiczna. To zdaniem ARiMR w pełni uzasadnia obecność Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i wdrażanego przez nią
Programu Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2007-2013, w niezwykle
popularnym serialu "Ranczo" emitowanym przez Program 1 TVP.
Marek Kassa
Wiesław Stefaniak
Źródło: http://www.arimr.gov.pl/