Wyniki finansowe Grupy Azoty
- Ocena pierwszego kwartału 2017 roku w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku wypada z kilku względów pozytywnie: zrealizowaliśmy przychody wyższe o ponad 200 mln, rentowność EBITDA, pomimo spadku o ok. 4 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2016 roku, rozłożyła się w sposób równomierny na trzy główne segmenty Grupy Azoty, realizując średniow każdym z nich 16-17 proc. Szczególnie cieszy widoczna poprawa rentowności segmentu Tworzyw, zwłaszcza w obliczu zwiększania zdolności produkcyjnych poliamidu w ramach inwestycji finalizowanej w Tarnowie - mówi Paweł Łapiński, wiceprezes zarządu Grupy Azoty, odpowiedzialny za finanse.
Dynamiczne zmiany na rynku, jakie zachodziły w pierwszym kwartale br., znalazły realne odbicie w wynikach finansowych Grupy Azoty. Wpływ na wyniki finansowe Grupy Azoty miały głównie:
-
zwiększona sprzedaż kaprolaktamu na rynki azjatyckie,
-
zwiększona sprzedaż PA6 na rynek europejski,
-
wzrost notowań dla całego łańcucha poliamidowego,
-
wykorzystanie efektu skali i odpowiedź Grupy Azoty na rosnący popyt na chemikalia ze strony zagranicznego rynku (zwiększenie sprzedaży segmentu Chemii o blisko 112 mln),
-
wysokie ceny gazu,
-
konieczność obniżenia cen nawozów przez światowych producentów,
-
spadkowa siła nabywcza rolników.
Wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku zysk operacyjny w segmentach Tworzyw (ponad 600 proc.) i Chemii (14 proc.) nie zdołał pokryć spadku wyniku w segmencie Nawozów, co w ogólnym rozrachunku przełożyło się na niższy skonsolidowany wynik EBITDA Grupy Azoty (ok. 13 proc.) i skonsolidowany zysk netto (ok. 22 proc.) w porównaniu z 1 kwartałem 2016 roku.
Tworzywa
W segmencie Tworzyw Grupa Azoty zrealizowała przychody wyższe o 48 proc. (q/q), optymalnie wykorzystując wzrost cen poliamidów oraz kaprolaktamu (odpowiednio o 30 proc. i 40 proc.). Maksymalizacja produkcji ww. produktów przełożyła się na zwiększoną o ok. 3 tys. ton sprzedaż w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym, wykorzystując historyczne maksima marży (delty) liczonej do surowca. Reasumując: bardzo dobra koniunktura w segmentach - motoryzacyjnym, odzieżowym oraz folii, przy jednoczesnych ograniczeniach produkcji kaprolaktamu w Chinach, przełożyła się na wzrost segmentowego wyniku EBITDA aż o 608 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2016 roku.
Czytaj dalej na następnej stronie...