– Trwają różnego rodzaju prace badawcze i analityczne. Prowadzone są przez różne instytucje, nie tylko przez samych zainteresowanych w tym przypadku, ale też Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej ogłosił przetarg na sporządzenie tzw. masterplanów, czyli wszystkich inwestycji, które będą realizowane w najbliższym czasie na polskich rzekach – mówi dla Newseria Stanisław Gawłowski, wiceminister środowiska.
Drugi stopień na Wiśle, czyli zapora z elektrownią wodną o mocy do 100 MW, ma zostać zbudowana przez koncern Energa w pobliżu wsi Siarzewo nieopodal Ciechocinka do 2016 r. Jedyna zapora na Wiśle funkcjonuje w tej chwili we Włocławku i również jest własnością Energi.
Na razie nie wiadomo jednak, czy inwestor uzyska pozytywną decyzję środowiskową w tej lokalizacji. Gawłowski podkreśla, że opracowywanie raportu oddziaływania na środowisko jest czasochłonne, bo budowa drugiego stopnia na Wiśle to niezwykle skomplikowana inwestycja.
– To nie jest łatwy projekt z punktu widzenia Regionalnej i Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wydających decyzje, a pewnie prowadzących też różnego rodzaju postępowania w dalszym etapie. Wszyscy wiedzą, że trzeba się przyłożyć do tego dokumentu bardzo mocno i tam nie może być żadnych słabych stron, jeżeli ta decyzja ma być wydana. Wszystko jedno, czy ona będzie pozytywna, czy negatywna, któraś z zainteresowanych stron w moim przekonaniu będzie ją skarżyć – przewiduje Gawłowski.
Według niego, ze względu na konieczność wykonania dodatkowych analiz oraz spodziewane próby podważenia raportu w polskich i europejskich sądach, będzie on gotowy zapewne dopiero w przyszłym roku.
Dopiero po wydaniu decyzji środowiskowych zapadnie decyzja o sposobie finansowania. Niewykluczone, że Energa połączy siły z województwem kujawsko-pomorskim, które jest zainteresowane budową nowej przeprawy przez Wisłę. Zintegrowanie tych dwóch inwestycji będzie z pewnością korzystne dla środowiska, a także uprości kwestie związane z pozwoleniami i finansowaniem inwestycji.
– Inwestor i marszałek województwa kujawsko-pomorskiego chcą połączyć wysiłki w celu, z jednej strony, realizacji kolejnego stopnia, z drugiej strony – budowy przeprawy przez Wisłę. To jest działanie, które jak najbardziej należy uznać na dobre, bo ono mniej ingeruje w środowisko niż dwa niezależne działania, ale jak będzie na końcu – zobaczymy – dodaje Gawłowski.