Wzrost eksportu był wynikiem rosnącej aktywności gospodarczej polskich przedsiębiorców, dobrego przygotowania krajowych firm do funkcjonowania w warunkach pandemii, wysokiej jakości oferowanych produktów oraz utrzymującego się popytu na polskie produkty na rynku międzynarodowym, dzięki dostosowywaniu oferty asortymentowej przez naszych rodzimych przedsiębiorców do zróżnicowanych preferencji konsumentów zagranicznych. Konkurencyjność cenową polskich produktów rolno-spożywczych wspierał korzystny dla eksporterów kurs złotego względem euro. Dobre wyniki eksportu w roku 2021 były również efektem ożywienia gospodarki europejskiej i światowej po kryzysie spowodowanym lockdownem w 2020 r.
Około 73% wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych wygenerowała sprzedaż do krajów Unii Europejskiej. Na rynku unijnym sprzedano towary o wartości 27,1 mld EUR, co oznaczało wzrost o 11% w odniesieniu do roku 2020.
Największe przychody z eksportu do UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (9,4 mld EUR, wzrost o 9%), Niderlandów (2,2 mld EUR, wzrost o 16%), Francji (2,1 mld EUR, wzrost o 16%), Włoch (1,9 mld EUR, wzrost o 10%) i Czech (1,6 mld EUR, wzrost o 5%).
Do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 10,3 mld EUR (wzrost o 3%) – najwięcej do Wielkiej Brytanii (3,0 mld EUR, spadek o 4%), na Ukrainę (0,8 mld EUR, wzrost o 7%), do Rosji (0,7 mld EUR, wzrost o 19%), USA (0,6 mld EUR, wzrost o 14%), Arabii Saudyjskiej (0,5 mld EUR, spadek o 26%) oraz Algierii (0,4 mld EUR, wzrost o 66%).
W strukturze towarowej eksportu dominowało mięso i produkty mięsne (7,0 mld EUR, wzrost o 9%), w tym głównie mięso drobiowe, przetwory mięsne, mięso wołowe i wieprzowe. Kolejną grupę stanowiło ziarno zbóż i przetwory (4,7 mld EUR, wzrost o 10%), tytoń i wyroby tytoniowe (4,1 mld EUR, spadek o 4%), cukier i wyroby cukiernicze (2,8 mld EUR, wzrost o 9%), produkty mleczne (2,6 mld EUR, wzrost o 13%) oraz ryby i przetwory rybne (2,4 mld EUR, wzrost o 4%).
Import towarów rolno-spożywczych w 2021 r. osiągnął 24,7 mld EUR (112,6 mld zł) i był o 8,6% większy niż przed rokiem.
W 2021 r. dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się w porównaniu z 2020 r. o 9,7%, do 12,7 mld EUR (58,2 mld zł).