W połowie 48-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,54 zł/l i 7,74 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena popularnej 95-ki i diesla obniżyła się o 5 groszy na litrze.
W przypadku oleju napędowego powoli oddalamy się od historycznego rekordu 8,08 zł/l ustanowionego 6 tygodni wcześniej. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,32 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l).
Cena średnia autogazu obniżyła się o 2 grosze do 2,97 zł/l. Co ciekawe, LPG rok temu kosztował o ok. 40 gr/l więcej niż teraz.
W hurcie różnica ceny diesla i Pb95 ustabilizowała się od ok. dwóch tygodni na poziomie nieco poniżej 1 zł/l. W detalu ciągle wynosi ona średnio 1,2 zł/l. Oznacza to dużo większe (o ok. 20 gr/l) marże stacji paliw na sprzedaży oleju napędowego w stosunku do Pb95.
W połowie 48-go tygodnia uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON aż 70 gr/l, a dla Pb95 - 48 gr/l. Tak duże marże sprawiają, że ponownie opłaci się szukać tych tańszych stacji. Warto mieć świadomość, że o poziomie marż detalicznych decyduje państwowy Orlen, który już teraz poprzez olbrzymie marże chce uniknąć skokowej podwyżki cen paliw po nowym roku (przestanie obowiązywać tarcza antyinflacyjna). Tyle tylko, że Orlen (rząd) dużą część wspomnianych podwyżek serwuje nam już teraz (ceny na stacjach są nieadekwatnie wysokie w stosunku do cen ropy i kursu złotego).
Ceny średnie paliw w detalu: 30-11-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,29 zł/l (-3 gr/l);
• Pb95: 6,54 zł/l (-5 gr/l);
• ON: 7,74 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 2,97 zł/l (-2 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 0,9 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT (obowiązuje niestety tylko do końca roku) nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com