Indyjskie ministerstwo handlu wycofało się z działań podjętych jesienią minionego roku, które miały na celu ograniczenie dostępu do rynku przez wyznaczenie dla sprowadzanych jabłek tylko jednego portu Jawarlal Nehru (Nhava Sheva).
Jak podkreśla FAMMU/FAPA, zmiana przepisów była znacznym utrudnieniem dla dostawców tych owoców z UE, USA, Chin, Chile i Nowej Zelandii w eksporcie do Indii - przez jeden z największych portów kontenerowych, położony blisko Bombaju.
W odpowiedzi na sprzeciw ze strony głównych eksporterów, rząd Indii zmienił nie przepisy, co powinno ułatwić handel. Zgodnie z nowymi warunkami, aktualnie możliwy jest przywóz zarówno przez porty morskie, jak i lotnicze w Kalkucie, Chennai, Bombaju, Kochi oraz przez port lądowy i lotniczy w Delhi. Sprowadzane jabłka mogą również docierać do Indii przez granice lądowe kraju.
Komisja Europejska przyjęła z zadowoleniem poprawę dostępu dla unijnych jabłek do rynku Indii o wysokim potencjale wzrostu. Jak wynika z danych KE, w sezonie 2014/2015 wartość eksportu jabłek z UE do Indii zwiększyła się sześciokrotnie w skali sezonu do 11,2 mln USD.
źródło: Gospodarz.pl/FAMMU/FAPA na podst. Agra Facts nr 04-16 foto:
Gospodarz.pl/ fot. Alicja Tylkowska