– Konsumpcja whisky w Polsce regularnie rośnie, mamy coraz więcej miłośników złotego trunku, zarówno single maltów, jak i whisky blended. Odmiany blended są podstawą rynku na całym świecie, stanowią ponad 90 proc. konsumpcji. To najtańsze whisky, choć są również droższe, nawet po kilkadziesiąt tysięcy złotych, które mają w sobie składnik kilkudziesięcioletni. Widzimy też duży rozwój single maltów – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti, firmy zajmującej się inwestowaniem w beczki whisky.
Z danych International Wine&Spirit Research wynika, że Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków whisky na świecie. W obrębie ostatniej dekady sprzedaż tego alkoholu zwiększała się o 20 proc. rocznie. Od 2008 roku wzrósł udział w kontyngencie sprzedaży napojów spirytusowych z nieco ponad 2 proc. do ponad 5 proc.
– W porównaniu do 2014 roku ilościowo wzrost importu wyniósł 34 proc., pod względem wartości – 20 proc. W ciągu ostatnich 10 lat na całym świecie import whisky ze Szkocji zanotował ponad 70 proc. wzrost. Widać więc, że cała kategoria bardzo mocno rośnie – podkreśla Maruszewski.
Polska jest w pierwszej 20. czołowych importerów szkockiej whisky. Dostawa do naszego kraju wzrosła o 20 proc. do 53 mln funtów. Import liczony w butelkach o pojemności 70 cl zwiększył się za to o ponad 34 proc. – z 18,2 do 24,5 milionów funtów, co dało nam 13. pozycję. Do czołówki rankingu sporo brakuje – wartość eksportu do USA wyniosła 750 mln funtów, a do Francji – ponad 435 mln. Polska jest z kolei jednym z krajów, obok państw bałtyckich, Turcji i Brazylii, gdzie przywóz whisky rośnie najszybciej.
– W Polsce mamy dwucyfrowy wzrost spożycia whisky w porównaniu z jednocyfrowymi wzrostami na całym świecie. Nawet na tak dużych rynkach jak Stany Zjednoczone, które są numerem jeden pod względem spożycia, tempo wzrostu jest niższe – mówi prezes Stilnovisti.
Z danych GfK Polonia wynika, że produkt z kategorii whisky kupiło od października 2014 roku do listopada 2015 roku co najmniej raz 17,5 proc. polskich gospodarstw. Ponad połowa taki zakup powtarza. Najczęściej sięga się po whisky blended.
– W whisky blended jest 85 proc. whisky grain i 15 proc. whisky single malt. To tania whisky i bardzo popularna. Poza tym, że jest pita na czysto, jest również dodawana do koktajli, a wiadomo, że to najbardziej popularny sposób spożywania whisky – podkreśla Maruszewski.
Zdaniem ekspertów rynek blended będzie zwiększał się o 8 proc. Dużo szybciej może się rozwijać rynek single malt, w tempie nawet 12–15 proc. Polacy coraz chętniej wybierają bardziej wyrafinowane trunki, w tym wysokiej jakości kolekcjonerskie gatunki.
– Whisky single malt zaczynają być w Polsce bardzo popularne. Notujemy ponad 50-proc. wzrost w skali roku. Widzimy, że zainteresowanie bardzo ambitnymi, wyszukanymi whisky w Polsce rośnie – przekonuje prezes Stilnovisti.