Minister Sawicki spotkał się z przedstawicielami sieci handlowych

Minister Marek Sawicki spotkał się wczoraj, 27 dnia marca 2014 r., z przedstawicielami wielkopowierzchniowych sieci handlowych, zrzeszonymi w ramach Polskiej Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD). Rozmowy dotyczyły jakości mięsa wieprzowego oraz działań i środków podejmowanych w związku z wystąpieniem u dzików afrykańskiego pomoru świń.

Minister Sawicki spotkał się z przedstawicielami sieci handlowych

Szef resortu rolnictwa po raz kolejny podkreślił, że ASF w Polsce dotyczy jedynie dwóch przypadków padłych dzików, znalezionych w lutym, tuż przy granicy z Białorusią.

– Sytuacja jest opanowana, a mięso wieprzowe jest bezpieczne. Nie znaleźliśmy kolejnych przypadków afrykańskiego pomoru świń u dzików. Zwierząt hodowlanych natomiast w ogóle sytuacja ta nie dotyczy. Na bieżąco prowadzimy monitoring. Zbadaliśmy ponad pięć tysięcy prób, wszystkie były ujemne – poinformował minister. Dodał również, że badania były prowadzone zarówno wśród dzików jak i zwierząt hodowlanych.


Marek Sawicki odniósł się do prób wprowadzenia dodatkowego oznaczania mięsa wieprzowego i określił takie działania jako niezgodne z prawem i etyką handlową. – Mięso wieprzowe z terenu całego kraju jest bezpieczne dla konsumentów. Stwierdzenie Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), jak i Instytutu Weterynarii w Puławach oraz komisarza Tonio Borga, jest jednoznaczne, mięso wieprzowe w Polsce nie jest zakażone. W związku z tym nie podlega żadnemu dodatkowemu etykietowaniu, opisywaniu miejscem pochodzenia – podkreślił.

Uczestnicy spotkania zgodzili się, że nie ma uzasadnienia dla stygmatyzacji produktów, dodatkowego ich opisywania. Ponadto zobowiązali się do podjęcia merytorycznej współpracy ze środowiskiem producentów na rzecz wspierania kontroli jakości. Wszyscy podkreślali wysoką jakość polskich produktów i fakt, że wyniki sprzedaży świadczą o tym, że są one doceniane zarówno przez polskich jak i zagranicznych konsumentów.

Uznano, że eksport polskiej żywności jest kwestią gospodarczo kluczową. Zatem producenci i dystrybutorzy będą w tym zakresie współpracować. Niezbędne jest podejmowanie działań promocyjnych w UE i krajach trzecich. W ramach współpracy publiczno-prywatnej zaś, należy przeciwstawiać się próbom nakładania restrykcji na polskie firmy handlowe i producentów.

Przedstawiciele handlu zauważyli, że polscy klienci ufają polskim producentom, a sensacyjne doniesienia prasowe nie mają większego wpływu na decyzje konsumenckie.

Minister poinformował również o planowanych na forum Unii Europejskiej nowych mechanizmach promocji produktów żywnościowych na rynkach zewnętrznych. Również w tym kontekście uczestnicy spotkania zapewnili o chęci podjęcia wspólnych inicjatyw na rzecz rozwoju eksportu polskich produktów rolno-spożywczych.



Tagi:
źródło: