Handel zagraniczny produktami mlecznymi

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–maj 2023 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła ponad 1,5 mld EUR i była niższa o 1% niż w porównywalnym okresie 2022 r.

Handel zagraniczny produktami mlecznymi
Jednocześnie na import tego asortymentu wydatkowano 0,7 mld EUR, czyli więcej o 0,5% niż w okresie styczeń–maj 2022 r. Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie pięciu pierwszych miesięcy 2023 r. ukształtowało się w granicy 0,8 mld EUR, tj. niższym o 2% niż w okresie styczeń – maj 2022 r. Sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej wygenerowała blisko 67% wpływów otrzymanych z eksportu - 1 mld EUR, tj. spadek o 9%.

Największymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym były: Niemcy z 18% wartości za 265 mln EUR, Czechy z 6,5% za 97,5 mln EUR, Niderlandy z 5% za 77 mln EUR oraz Włochy z 5% za 76 mln EUR.

Udział krajów pozaunijnych, a więc nienależących do WNP stanowił 30% w wywozie produktów mlecznych z Polski. Przychody uzyskane z wysyłki wyniosły 446 mln EUR i były większe o 22% niż w okresie styczeń–maj 2022 r.

Największy udział w polskim wywozie miała Algieria z 5% wartości wywozu za 80 mln EUR, Wielka Brytania z 5% za 74 mln EUR, Chiny z 3% za 42 mln EUR, a także Arabia Saudyjska z 2% za 30,5 mln EUR.

W okresie styczeń–maj 2023 r. udział krajów WNP w wywozie artykułów mleczarskich był nieznaczny i wyniósł blisko 4%. Łączna wartość wyeksportowanych produktów uległa wzrostowi o 16% do 56 mln EUR. Produkty mleczne eksportowano głównie do Ukrainy za 48 mln EUR.


Tagi:
źródło: