W połowie 49-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach średnio 5,99 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia średnia obu paliw spadła o 5 groszy na litrze.
Tymczasem w hurcie w skali ostatniego tygodnia (01-08.12.2021) popularna 95-ka potaniała o dalsze 6-groszowy, a 5-groszowy spadek odnotował diesel. Od początku grudnia ceny hurtowe obu paliw spadły o 10-12 groszy po dużej przecenie w listopadzie (-37 gr/l - Pb-95 i -23 gr/l - diesel). Oznacza to, że stacje zaczęły bardzo dobrze zarabiać na sprzedaży paliw (dodatnia marża modelowa).
Wcześniej (w tygodniach 40-45) średnia marża stacji ze sprzedaży Pb-95 oscylowała wokół zera, by wystrzelić w połowie tego tygodnia do 45 groszy na litrze. W przypadku ON przez 7 tygodni (39-46) marża stacji była mocno ujemna i dopiero w końcówce listopada wróciła na minimalny plus, a w połowie tego tygodnia wzrosła do 19 groszy na litrze. Zjawisko ujemnej lub zerowej marży detalicznej wynikało z działań stabilizujących prowadzonych przez Orlen i Lotos, które to koncerny dyktują ceny na pozostałych stacjach paliw.
Ropa ostatnio odrobiła część z olbrzymiej przeceny z końcówki listopada, ale przy okazji umocnił się też złoty, osłabiając wpływ drożejącej ropy na ceny hurtowe paliw.
Ceny detaliczne powinny nadal spadać, chociażby dlatego, że rząd zapowiedział obniżenie akcyzy i zawieszenie naliczania opłaty paliwowej od 20-grudnia na okres 5 miesięcy.
Po okresie wyrównanych cen na stacjach (królowały ujemne marże detaliczne), teraz ponownie warto szukać tych tradycyjnie najtańszych stacji, które bazują na minimalnych marżach ze sprzedaży paliw.
Ceny średnie paliw w detalu: 08-12-2021 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 6,29 zł/l (-3 gr/l);
• Pb95: 5,99 zł/l (-5 gr/l);
• ON: 5,99 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 3,37 zł/l (-2 gr/l).
W ciągu roku ceny, zarówno w hurcie, jak i na stacjach paliw wzrosły o 31-38%
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com