W połowie 11-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,71 zł/l i 7,07 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki nie zmieniła się, a ON potaniał o 2 grosze za litr.
Przypominam, że ubiegłoroczne historyczne maksima cenowe w przypadku oleju napędowego to 8,08 zł/l ustanowione w październiku. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,24 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l).
W hurcie różnica ceny diesla i Pb95 spadła do ok. 30 groszy, a w detalu jest jeszcze o kilka groszy wyższa.
W skali roku już tylko cena hurtowa benzyny jest minimalnie wyższa niż w połowie marca 2022, kiedy to weszliśmy w okres galopujących cen surowców wywołanych wojną na Ukrainie.
W połowie 11-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 22 gr/l (8 gr/l - tydzień wcześniej) i 16 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej 12 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Ceny średnie paliw w detalu: 15-03-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,39 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 6,71 zł/l ( 0 gr/l);
• ON: 7,07 zł/l (-2 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l ( 0 gr/l).
Rząd przywrócił od 1-go stycznia 2023 stawkę VAT na paliwa do 23% z 8%. Wyższy VAT nie przeszkadza przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT), ale pomagają im dużo niższe ceny paliw netto w hurcie.
Wcześniej, bo 10-go marca 2022 stawka VAT na paliwa została obniżona z 23% do 8%.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com