Tegoroczne i historyczne maksima cenowe w przypadku oleju napędowego to 8,08 zł/l ustanowione 8 tygodni temu. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,33 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l). W styczniu przywrócona zostanie stawka VAT na paliwa w wysokości 23% (8% teraz). Jeśli PKN Orlen nie obniży marż rafineryjnych, które przekładają się na ceny w hurcie i jednocześnie wysokich marż na swoich stacjach, to ON podrożeje automatycznie o ok. 1 zł/l, a Pb95 o ok. 0,9 zł/l.
Cena średnia autogazu obniżyła się o 2 grosze do 2,93 zł/l.
W hurcie różnica ceny diesla i Pb95 wzrosła w tym tygodniu do 1,10 zł/l. W detalu ciągle wynosi ona średnio 1,14 zł/l. Oznacza to większe (o 5 gr/l) marże stacji paliw na sprzedaży oleju napędowego w stosunku do Pb95.
W połowie 51-go tygodnia uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 32 gr/l, a dla Pb95 - 28 gr/l. Duże marże sprawiają, że ponownie opłaci się szukać tych tańszych stacji. Warto mieć świadomość, że o poziomie marż detalicznych decyduje państwowy Orlen, który już teraz poprzez wysokie marże chce uniknąć skokowej podwyżki cen paliw po nowym roku (przestanie obowiązywać obniżony VAT). Tyle tylko, że Orlen (rząd) dużą część wspomnianych podwyżek serwuje nam już teraz (ceny na stacjach są nieadekwatnie wysokie w stosunku do notowań ropy i kursu złotego).
Ceny średnie paliw w detalu: 21-12-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,27 zł/l (+1 gr/l);
• Pb95: 6,53 zł/l ( 0 gr/l);
• ON: 7,67 zł/l (-2 gr/l);
• LPG: 2,93 zł/l (-2 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT (obowiązuje niestety tylko do końca roku) nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).