W połowie 39-tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,29 zł/l i 7,16 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena popularnej 95-ki wzrosła o 7 groszy, a cena diesla zwiększyła się o 2 grosze na litrze. Nadal ON jest o prawie 90 gr/l droższy od benzyny.
Cena średnia autogazu wzrosła w tym czasie o 2 grosze i wyniosła 3,09 zł/l.
W hurcie, w tygodniu kończącym się 28-go września, ceny benzyny 95-oktanów wzrosły o 7, a ON o 13 groszy. Ceny hurtowe paliw rosły śladem zwyżkujących notowań dolara, który w minioną środę kosztował już powyżej 5 zł. Przekłada się to na wyższy koszt zakupu ropy i jednocześnie także paliw gotowych. W 2021 roku udział importowanego ON w naszym całkowitym zużyciu sięgnął 32%. W przypadku benzyny 19% rocznego zużycia stanowiła w 2021 roku benzyna z importu.
Ceny średnie paliw w detalu: 28-09-2022 / zmiana tygodniowa:
-
Pb98: 7,14 zł/l (+6 gr/l);
-
Pb95: 6,29zł/l (+7 gr/l);
-
ON: 7,16 zł/l (+2 gr/l);
-
LPG: 3,09 zł/l (+2 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
Warto w tym miejscu zauważyć, że faktyczne zakupy paliw na stacjach były znacznie tańsze, a to za sprawą 30-groszowego upustu wakacyjnego obowiązującego do końca września na stacjach Lotos.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com