Dla środowiska i społeczności lokalnej jest to niezwykle ważne wydarzenie rokujące perspektywiczny rozwój tych placówek, poprawę stanu zaplecza dydaktycznego, ukierunkowanie na potrzeby rynku pracy.
– Zakładamy, że wzorem wcześniej przejętych od samorządów szkół rolniczych, także i w tym przypadku zaowocują działania polegające na unowocześnieniu kształcenia w tych szkołach, polepszeniu warunków do nauki, otwarciu się na szerszą współpracę z wyróżniającymi się gospodarstwami rolnymi, pracodawcami i przedsiębiorcami, a także na wymianie doświadczeń z partnerami szkół zagranicznych – stwierdził minister.
– Chcemy, aby te placówki odpowiednio kształciły kadry dla branży rolniczej, wspierały rozwój nowoczesnego rolnictwa i sektora rolno-spożywczego, promowały region w którym funkcjonują. Te założenia mają szansę realizacji przy dobrej współpracy z samorządami i innymi podmiotami działającymi na rzecz rozwoju nowoczesnego rolnictwa w Polsce – podkreślił szef resortu rolnictwa.
Prowadzenie działalności rolniczej w obecnych warunkach gospodarczych wymaga odpowiedniego wykształcenia i zasobu wiedzy. Unowocześnianie i modernizacja procesów produkcyjnych w rolnictwie oraz w przetwórstwie rolno-spożywczym, a także potrzeby konsumentów i oczekiwania społeczeństwa, są pewnego rodzaju wyznacznikami dla szkół rolniczych. Szkoły te powinny oferować edukację, która z jednej strony będzie odpowiadała na aktualne potrzeby gospodarcze, a z drugiej będzie kształtowała postawy obywatelskie, podtrzymywała tradycje i kulturę wsi polskiej, prezentowała jej dorobek. Z tych względów rola szkół rolniczych nabiera szczególnego znaczenia. Powinny one stać się jednym z ogniw transferu wiedzy do praktyki oraz kreowania procesów innowacji gospodarczych służących podnoszeniu poziomu i zwiększeniu konkurencyjności polskiego rolnictwa.
Dlatego też Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjął decyzję o rozszerzeniu sieci resortowych szkół rolniczych. W efekcie przeprowadzonych rozmów i negocjacji z samorządami powiatowymi, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w latach 2017-2019 przejął do prowadzenia od jednostek samorządu terytorialnego 8 szkół, a od 1 stycznia 2020 roku planowane jest przejęcie kolejnej szkoły rolniczej. W ten sposób Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi obecnie jest organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny nad łącznie 53 szkołami rolniczymi w całym kraju.
Nowo przejęte placówki wykorzystując swój potencjał kadrowo-dydaktyczny, a także różnorodne swoje doświadczenia w obszarze kształcenia rolniczego, w bliskiej perspektywie mogą stać się prężnymi ośrodkami edukacji rolniczej. Szkoły funkcjonują w różnych województwach, w większości na terenach wiejskich, a jedna z nich była jedyną szkołą na terenie powiatu oferującą kształcenie w zawodach rolniczych. Wyróżniają się one specyfiką funkcjonowania, różnorodnością ofert edukacyjnych, rodzajem zaplecza dydaktycznego, otwartością na współpracę z instytucjami krajowymi i zagranicznymi. Kształcenie w tych szkołach obejmuje swoim zakresem zagadnienia związane z rolnictwem, hodowlą zwierząt, weterynarią, mechanizacją rolnictwa i agrotroniką, a także gastronomią, obsługą konsumenta, czy też projektowaniem terenów zieleni oraz ogrodów.