Kategorie
Zobacz również tu
-
Ocena użytkowości bydła
2024-11-06
Poznaj produkty
-
Brona talerzowa Amazon 1:32 (zabawka, model)
2011-12-14 -
FUNABEN® PLUS 03 PA
2015-02-25 -
Przyczepa budowlana typ PBN 20
2014-10-16 -
Pompa FL 540 adblue
2013-12-17 -
Przetrząsarka Przetrząsacz PASOWY Pasówka
2011-11-02
Działania promocyjne źródłem sukcesów w eksporcie
Dziś w Sejmie odbyła się konferencja prasowa ministra rolnictwa i rozwoju wsi Marka Sawickiego pt. „Wzrost eksportu polskich artykułów rolno-spożywczych efektem działań promocyjnych Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi”
Marek Sawicki poinformował, że od 2007 roku eksport polskich artykułów rolno-spożywczych wzrósł z poziomu 38 mld PLN do 53 mld PLN w roku 2010 i jest to wartość, która daje ponad 11% ogółu polskiego eksportu. „Warto zaznaczyć, że rolnictwo wraz z przemysłem rolno-spożywczym jest jedyną dziedziną gospodarki, w której mamy dodatni bilans handlowy na poziomie 10,3 mld PLN. Oznacza to, że jest on wyższy o 34% w porównaniu z rokiem 2007. Podkreślam również to, że ten eksport to głównie sektor artykułów średnio i wysoko przetworzonych, a więc nie jest to sprzedaż surowca. Poprzez przetwarzanie sektor rolny tworzy miejsca pracy, daje zatrudnienie w kraju”.
W odniesieniu do struktury geograficznej eksportu minister podkreślił, że najbardziej znaczącym partnerem handlowym Polski są Niemcy. Dalej najwięksi importerzy polskich artykułów rolno-spożywczych to: Wielka Brytania, Republika Czeska, Francja, Włochy. Natomiast spoza krajów unijnych Federacja Rosyjska i Ukraina.
Coraz bardziej znaczącym kierunkiem polskiego eksportu stają się Chiny. Na
ten rynek kierowane są działania promocyjne, mające na celu wzrost handlu
polskimi produktami rolno-spożywczymi. „Braliśmy udział w zeszłorocznych targach
spożywczych w tym kraju i jako jedyne państwo europejskie otrzymaliśmy
propozycję, z której korzystają nasi przedsiębiorcy, a mianowicie stałej,
trzyletniej ekspozycji produktów rolno-żywnościowych w Szanghaju.
Ponadto w tym roku dostaliśmy zgodę na eksport produktów drobiarskich przez pięć polskich zakładów. Również niektóre zakłady mleczarskie zostały dopuszczone na ten rynek. W ramach polskiej prezydencji i zaplanowanego szczytu polsko-chińskiego, będziemy promować nasze produkty żywnościowe i sukcesywnie zwiększać ich obecność na tym rynku. Jest to rynek silnie rozwijający się i bardzo obiecujący, ale również wymagający, jeżeli chodzi o gwarancję jakości i stabilność dostaw. W związku z tym jesienią uruchomione zostanie działanie wspierające konsolidację przetwórstwa rolno-spożywczego tak, aby polscy przedsiębiorcy, dbając o jakość, mogli stać się poważnymi partnerami handlowymi dla tych nowych, otwierających się rynków. Oprócz Chin jesteśmy także obecni na rynkach Japonii i Singapuru. Bardzo duże zainteresowanie naszymi produktami żywnościowymi przejawiają Korea Południowa i Wietnam” – powiedział minister.
Wymieniając poszczególne działania promocyjne, które przyczyniają się do wzrostu eksportu polskich produktów rolno-spożywczych Marek Sawicki wymienił: Program Poznaj Dobrą Żywność, 9 Funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, a także możliwość dofinansowania w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. „Zachęcam przedsiębiorców, aby swoje działania promocyjne kierowali w pierwszej kolejności na rynki lokalne, a w dalszej dopiero na rynki zewnętrzne. Polski konsument często nie znając jakości i walorów rodzimych produktów sięga po pozornie ładniejsze, ale niekoniecznie lepsze produkty importowane. W ramach znaku Poznaj Dobrą Żywność zależy nam na tym, aby promować wysoką jakość i produkty pochodzenia krajowego” – dodał szef resortu rolnictwa.
Minister przedstawił również długą listę zagranicznych imprez targowo
wystawienniczych, podczas których resort rolnictwa promował polskie produkty
żywnościowe oraz poinformował, że następne tego typu działanie już w przyszłym
tygodniu na targach sektora rolno-spożywczego SIAL CANADA 2011, a w dalszej
kolejności wystawy w Estonii i na Węgrzech.
Marek Sawicki zauważył, że duża skala polskiego eksportu na rynek niemiecki przez konsumentów nie jest tam dostrzegana, gdyż wielu naszych producentów godzi się na sprzedawanie produktów pod marką sieci. Tym samym dobre jakościowo i konkurencyjne cenowo wyroby pozostają niezauważone, a producenci nie korzystają z wartości dodanej, jaką jest dobra, rozpoznawalna marka. „Dlatego już wkrótce ruszymy z kampanią promującą polskie produkty pod polskimi markami. Chcemy, aby promocja była realizowana nie tylko poprzez targi i wystawy, lecz także poprzez dłuższą współpracę z zagranicznymi sieciami handlowymi, w których realizowany będzie program tygodniowych akcji promujących polską żywność, prezentujących polskie artykuły rolno-spożywcze.”
Minister rolnictwa poinformował również o powstaniu Rady Promocji, składającej się z osób z różnych środowisk, powołanej w celu wypracowania podpowiedzi, ciekawych programów. „Dzięki działalności Rady promocja polskich artykułów żywnościowych będzie miała charakter ciągły i zaplanowany, a poprzez to będzie zdecydowanie bardziej skuteczna” – podkreślił minister.
Prezentując piękne polskie jabłka i nawiązując do tegorocznych targów Zielony Tydzień w Berlinie, podczas których Polska była Krajem Partnerskim, Marek Sawicki powiedział: „Ciągle poszukujemy symbolu, który będzie motywem przewodnim naszej promocji. Na targach Zielony Tydzień takim znakiem było jabłko i chcemy, aby tak pozostało, ale jesteśmy otwarci także na inne propozycje. Na starcie polskiej prezydencji promować będziemy również naszą rodzimą truskawkę. Planujemy zorganizować dzień polskiej truskawki, a jesienią dzień polskiego jabłka, gdyż te produkty są doskonałym symbolem walorów smakowych i jakości polskich produktów rolno-spożywczych.”
Źródło: http://www.minrol.gov.pl