Wnioski można będzie składać do 31 stycznia 2025 r. wyłącznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR na formularzach dostępnych od 9 grudnia na stronie Agencji. Wsparcie będzie udzielane według kolejności złożenia dokumentów.
O pomoc może ubiegać się rolnik, który ma nadany numer identyfikacyjny, prowadzi działalność jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo, a w jego gospodarstwie rolnym powstały straty w uprawach spowodowane wystąpieniem w 2024 r. deszczu nawalnego lub powodzi. Szkody te musiały zostać oszacowane przez komisję i wynieść powyżej 30 proc. średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie. Co bardzo ważne, wsparcie przysługuje rolnikowi, który nie składał wniosku o pomoc do powierzchni upraw zniszczonych w wyniku powodzi, w związku z którą wprowadzono stan klęski, nie ubiegał się także o wsparcie z tytułu przymrozków wiosennych, huraganu, gradu lub deszczu nawalnego, które wystąpiły do 10 września 2024 r. Natomiast jeżeli rolnik jest zainteresowany pomocą w spłacie III i IV raty podatku rolnego za 2024 r., nie mógł wcześniej ubiegać się z analogicznych powodów o takie wsparcie.
Stawka dopłaty do powierzchni zniszczonych upraw wynosi:
-
3 000 zł/ha upraw rolnych, na których w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi wystąpiły szkody w wysokości co najmniej 70 proc. plonu;
-
2 000 zł/ha upraw rolnych, na których w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi wystąpiły szkody w wysokości co najmniej 50 proc. i mniej niż 70 proc. plonu;
-
1 000 zł/ha upraw rolnych, na których w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi wystąpiły szkody w wysokości co najmniej 30 proc. i mniej niż 50 proc. plonu.
Łączna wysokość pomocy nie będzie mogła przekroczyć 80 proc. kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej lub 90 proc. kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej dla gospodarstw rolnych położonych na obszarach ONW.
Pomoc zostala uruchomiana na podstawie przepisów przyjętych przez Radę Ministrów 3 grudnia 2024 r.