Według e-Petrol w połowie 35-tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,61 zł/l i 7,69 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena popularnej 95-ki wzrosła o 5 groszy, a cena diesla wybiła w górę o 43 grosze na litrze. W konsekwencji ON jest już o ponad 1 zł/l droższy od benzyny.
Cena średnia autogazu spadła w tym czasie o symboliczny 1 grosz i wyniosła 3,18 zł/l.
W hurcie, w tygodniu kończącym się 31-go sierpnia, ceny benzyny 95-oktanów spadły o 9 groszy, podczas gdy cena diesla wzrosła o tyle samo (+9 groszy/l). Ceny diesla rosną mocno ostatnio śladem zwyżkujących notowań tego paliwa w Europie. W 2021 roku udział importowanego ON w naszym całkowitym zużyciu sięgnął aż 32%, stąd kurs złotego (obok cen w Europie) ma olbrzymi wpływ na diesla w kraju. W przypadku benzyny 19% rocznego zużycia stanowiła w 2021 roku benzyna z importu.
Ceny średnie paliw w detalu: 31-08-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,47 zł/l (+3 gr/l);
• Pb95: 6,61 zł/l (+5 gr/l);
• ON: 7,69 zł/l (+43 gr/l);
• LPG: 3,18 zł/l ( -1 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
Warto w tym miejscu zauważyć, że faktyczne zakupy paliw na stacjach są znacznie tańsze, a to za sprawą 30-groszowego upustu wakacyjnego wprowadzonego przez Orlen, Lotos, BP i Moya. Na szczęście dla kierowców Wspomniany upust został przedłużony w Orlenie do połowy września, a w Lotosie do końca września.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com