Wartość koszyka zakupowego FMCG przeciętnego polskiego gospodarstwa domowego wynosi w skali roku niemal 11,4 tys. zł

W okresie od września 2016 roku do sierpnia 2017 roku, w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, wartość zakupów produktów FMCG dokonanych przez pojedyncze gospodarstwo domowe wzrosła o 1,3 proc.

Wartość koszyka zakupowego FMCG przeciętnego polskiego gospodarstwa domowego wynosi w skali roku niemal 11,4 tys. zł
Analizowany koszyk FMCG obejmuje produkty spożywcze, kosmetyczne oraz produkty do domu (artykuły dla zwierząt, chemię gospodarczą, artykuły z kategorii dom i ogród, książki i czasopisma, etc.).
 
W analizowanym okresie przeciętne gospodarstwo domowe dokonało średnio 406 aktów zakupowych (o 22 akty mniej niż w analogicznym okresie rok wstecz), wydając w trakcie pojedynczej wizyty w sklepie średnio 26 zł na produkty spożywcze (o 2 zł więcej), niemal 19 zł na kosmetyki i prawie 11 zł na produkty do domu.
 
Wydatki pojedynczego gospodarstwa domowego na produkty spożywcze stanowiły niemal 86 proc. wszystkich wydatków na FMCG. Największy udział w zakupach kategorii miały wydatki na mięso i ryby (22,7 proc.), nabiał (11,5 proc.) oraz na owoce i warzywa (11,3 proc.). Jednej trzeciej zakupów produktów spożywczych dokonano w sklepach handlu tradycyjnego, gdzie również kupowano najczęściej.
 
Udział wydatków na kosmetyki i produkty do domu w całym koszyku FMCG wyniósł odpowiednio 7,1 i 7,3 proc.
 
Największą część domowego budżetu na produkty kosmetyczne przeznaczono na artykuły higieny osobistej (32,1 proc.), kosmetyki dla dzieci (17,3 proc.) oraz środki ochrony skóry (17,2 proc.). Produkty z kategorii kosmetyków były najczęściej kupowane w drogeriach i tam również najwięcej na nie wydawano (57,7 proc. wydatków na tę kategorię).
 
W przypadku produktów kupowanych do domu, w analizowanym okresie przeciętne gospodarstwo domowe wydało na nie około 835 zł. Najwięcej pieniędzy przeznaczono na artykuły dla zwierząt (32,6 proc.) oraz chemię gospodarczą (30,3 proc.) . 32,5 proc. wydatków na kategorię zrealizowano w dyskontach.


Tagi:
źródło: