Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (8.12.2024)
2024-12-17
Poznaj produkty
-
Platforma sadownicza
2013-04-02 -
Silnik wycieraczek 12V 135st do Fendt
2011-12-14 -
Termowentylator SANICO FH 901
2011-05-16 -
Case IH Steiger & Quadtrac
2021-11-23 -
Eletor TS5-B
2020-02-07
Kolejne badania opinii publicznej pokazują, że praca ARiMR jest oceniana coraz lepiej
Aż 80% rolników, którzy w ciągu ostatnich 6 miesięcy załatwiali sprawy w placówkach Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, dobrze lub bardzo dobrze ocenia jej działalność. Przy czym 16% badanych wystawiło Agencji maksymalnie najwyższe oceny.
Takie wyniki zawarte są w ostatnio ogłoszonym raporcie firmy BioStat pt. "Polska wieś i rolnictwo. Wiosna 2012". Wyniki tego raportu oznaczają, że Agencja poprawiła swoje oceny, gdyż przed rokiem w podobnych badaniach przeprowadzonych przez OBOP, tak dobre noty wystawiło jej - 71% respondentów, a jesienią zeszłego roku - 77%. Co istotne badani ocenili, że Agencja pracuje coraz lepiej we wszystkich obszarach swojej działalności. Podobnie bowiem, jak w latach ubiegłych pytano o jakość i sprawność obsługi w placówkach ARiMR, dostosowanie godzin otwarcia do potrzeb interesantów, szybkość rozpatrywania wniosków, kompetencje pracowników, zrozumiałość dokumentów, które trzeba wypełnić starając się o wsparcie z programów pomocowych wdrażanych przez ARiMR, oraz jakość i ilość działań informacyjnych o tych programach.
Uzyskanie wysokich ocen pracy Agencji we wszystkich tych aspektach jest wielkim powodem do jej dumy, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę olbrzymi zakres jej działania, wysokość wsparcia udzielanego za jej pośrednictwem polskiej wsi, rolnictwu, rybakom i całemu sektorowi gospodarki żywnościowej oraz to, że wszystkie jej działania są objęte bardzo szczegółowymi procedurami, których przestrzeganie jest starannie kontrolowane przez służby Unii Europejskiej i krajowe, z corocznymi kontrolami Najwyższej Izby Kontroli na czele.
Skalę działań Agencji najlepiej pokazać poprzez ilość rolników otrzymujących corocznie - za jej pośrednictwem - dopłaty bezpośrednie. Każdego roku otrzymuje je ok. 1,4 mln. beneficjentów, a do tego dochodzą setki tysięcy innych płatności z tytułu: "Wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)", oraz dopłat rolnośrodowiskowych. Agencja "obsługuje" także tysiące beneficjentów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój rybołówstwa i nabrzeży rybackich" na lata 2007-2013. Tylko w zeszłym roku przekazała rolnikom, rybakom, przetwórcom żywności i innym beneficjentom rekordową kwotę ok. 25,5 mld zł.
Lektura Raportu pozwala uznać, że oceniający pracę Agencji docenili sprawną (najszybszą w Europie) realizację wypłat w ramach dopłat bezpośrednich, wdrażanie przez ARiMR programów pomocowych, udzielanie wsparcia z budżetu krajowego, umożliwiającego korzystanie z niskooprocentowanych kredytów bankowych udzielanych na inwestycje lub na odtworzenie produkcji w gospodarstwach po jej zniszczeniu przez klęski żywiołowe, sprawne prowadzenie Rejestru Zwierząt Gospodarskich czy pokrywanie za rolników kosztów utylizacji padłych zwierząt gospodarskich.
Raport BioStatu wskazuje przy tym, że szczególnie dobrze Agencja jest oceniana w regionach północno-zachodnich i południowych Polski, w których dobre i bardzo dobre noty daje Agencji za efektywną działalność 90-92% ankietowanych rolników, a rekord padł w południowo-zachodniej części kraju, gdzie takich ocen było aż 100%. Warto też wspomnieć, iż 75% badanych przez firmę BioStat mieszkańców wsi nie zgłosiło żadnych propozycji zmian (ulepszeń) w funkcjonowaniu ARiMR. Pozostali ankietowani najczęściej postulowali - podobnie jak w okresie jesiennym i wiosennym 2011 r. o: przygotowanie łatwiejszych, bardziej zrozumiałych formularzy i uproszczenie procedur przy ubieganiu o pomoc finansową z Agencji, a także o usprawnienie obsługi interesantów w biurach i szybsze rozpatrywanie złożonych wniosków oraz o zwiększenie kompetencji pracowników, przy czym wyrażający takie oczekiwania również zauważali, że nastąpiła w tym zakresie poprawa.
Oceniając ilość i jakość informacji o oferowanym wsparciu dla polskiej wsi i rolnictwa tylko niecałe 13% pytanych respondentów uznało, że trzeba tę kwestię poprawić. Objęci badaniem, pytani o to skąd najczęściej czerpią informacje o tym, z jakiej pomocy dla wsi i rolnictwa można skorzystać, potwierdzili deklaracje z poprzednich badań, że najczęściej z telewizji publicznej (37%), od sąsiadów, rodziny, znajomych oraz z radia, prasy ogólnej i specjalistycznej, a także od pracowników Agencji, specjalistów z ODR i wreszcie z urzędów gmin, powiatów i banków spółdzielczych.
Ważnym kanałem dotarcia z informacjami, zwłaszcza do rolników, jest też strona internetowa ARiMR, z której informacje pozyskuje 11% zainteresowanych i popularnością nieznacznie ustępuje ona tylko największym przeglądarkom internetowym czyli: Onet.pl, Google.pl i Wp.pl. Ponadto z badań wynika, że większość rolników korzystających z dopłat bezpośrednich słyszała o możliwości składania wniosków przez Internet. Skorzystało jednak z tej drogi tylko 8% rolników ubiegających się o to wsparcie. Spośród nich przeszło połowa poinformowała ankieterów, że uczyniła to samodzielnie albo z pomocą, ale czynność ta była dla nich trudna. Co piąty rolnik, uznał, że nie stanowiło to większego problemu.
Dobre oceny pracy ARiMR, w tym jakości informowania o realizowanych przez nią programach pomocowych, cieszą i potwierdzają, że starania kierownictwa i pracowników Agencji, zmierzające do jak najsprawniejszej i jak najlepszej obsługi rolników i pozostałych beneficjentów, przynoszą dobre efekty. Podwyższają one równocześnie poprzeczkę oczekiwań i zachęcają do jeszcze lepszej pracy, by Agencja jeszcze skuteczniej i użyteczniej mogła służyć jej beneficjentom.
Badanie "Polska wieś i rolnictwo. Wiosna 2012" - przeprowadzone przez firmę BioStat - zostało wykonane na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Nieruchomości Rolnych, Agencji Rynku Rolnego oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przy zastosowaniu wywiadów bezpośrednich - z zastosowaniem wcześniej przygotowanego kwestionariusza na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej 1500 osób (867 - to rolnicy, a 633 - nie rolnicy) w maju i czerwcu 2012 r. W grupie respondentów ok. 2/3 stanowili mieszkańcy gmin wiejskich, a reszta - wiejsko-miejskich. Największy odsetek respondentów posiadał wykształcenie zasadnicze zawodowe lub średnie nieukończone (37%) i średnie (34%).