Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę Martin&Jacob w okresie od stycznia do maja 2013 roku w Polsce sprzedano 6759 ciągników rolniczych. Z kolei tylko w maju sprzedano 1358 maszyn.
Jak możemy zauważyć w kolejnych comiesięcznych analizach od końca 2012 roku sprzedaż ciągników ulega regularnej obniżce. Obecnie notowany wynik jest już o 30% gorszy od analogicznego w roku ubiegłym.
W okresie od stycznia do maja 2013 roku w dalszym ciągu najlepiej sprzedają się maszyny marki New Holland. W analizowanym czasie producent sprzedał bowiem 1248 sztuk (o 28,5% mniej r/r), notując 18,5% udział w rynku.
Na drugim miejscu pod względem ilości sprzedanych maszyn znalazł się John Deere ze sprzedażą na poziomie 1097 ciągników. Warto podkreślić, iż jest to jedna z 3 firm ujętych w zestawieniu, która w bieżącym roku sprzedała o 0,1% więcej ciągników niż w ubiegłym w tym samym okresie. Pozostałe dwie to Ursus i Kubota.
Trzecie miejsce na podium przypadło dla Zetora ze 909 ciągnikami sprzedanymi w pierwszych pięciu miesiącach 2013 roku. W bieżącym roku producent sprzedał jednak o ponad 22% mniej maszyn, posiadając niespełna 13,5% udział w rynku.
Jak wynika z danych New Holland, John Deere i Zetor mają 48% udział w rynku ciągników w Polsce.
W przypadku analizy miesięcznej warto zaznaczyć, iż w maju pierwsze miejsce w rejestracjach przypadło dla John Deere, który sprzedał 241 sztuk. Drugie miejsca zajął New Holland ze sprzedażą na poziomie 229 sztuk. Trzecie miejsce na podium tak jak w generalnym zestawieniu należy do czeskiego Zetora, który sprzedał 168 maszyn. Spadek sprzedaży w maju (w relacji r/r) dotknął prawie wszystkie firmy, a w największym stopniu marki z pierwszej trójki: New Holland (-219 sztuk) i Zetor (-119 sztuk).
Sprzedaż nowych ciągników rolniczych w okresie od stycznia do maja 2013 roku (mierzona liczbą rejestracji)
Źródło: AgriTrack 2005-2013 na podstawie danych CEPIK
(kliknij w obrazek, aby go powiększyć)
źródło: Gospodarz.pl/Martin&Jacob, foto:
Gospodarz.pl