| Autor: redakcja1

Mocna pozycja Polski na unijnym rynku drobiu

Dane Eurostat o eksporcie nieprzetworzonego mięsa drobiowego pokazują, że Polska umacnia pozycję jako jeden z ważniejszych graczy na unijnym rynku.

Mocna pozycja Polski na unijnym rynku drobiu

Mocna pozycja Polski na unijnym rynku drobiu

Jak podaje Bank BGŻ w okresie pierwszych dziesięciu miesięcy 2014 r. 468 tys. t nieprzetworzonego mięsa drobiowego z Polski wyeksportowano na rynek UE, tj. o 19 proc. - 75 tys. t więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie tylko Holandia odnotowała lepsze wyniki z 686 tys. t, co zapewniło jej 24-proc. udział w całkowitej sprzedaży krajów członkowskich kierowanej na rynek wspólnotowy. Jednakże, w okresie roku Polska umocniła swoją pozycję zwiększając udział z 15 proc. do 17 proc., odwrotnie niż Holandia, dla której zmalał on z 25 proc. do 24 proc.

W tym samym czasie pozycja pozostałych największych graczy, Niemiec oraz Belgii, była w miarę stabilna z udziałem odpowiednio 12 proc. i 11 proc, przy czym Polska jest ważnym dostawcą mięsa drobiowego do Holandii. W omawianym czasie 7 proc. łącznego eksportu trafiło na ten rynek, a więc 9 proc. biorąc pod uwagę sprzedaż na rynek UE. W związku z tym, dosyć możliwe jest, że część surowca, która trafia z Polski do Holandii, jest przez ten kraj przetwarzana i reeksportowana. Analizując powyższe dane wyraźnie widać, że Polscy producenci i eksporterzy drobiu systematycznie zdobywają rynek UE, będąc aktualnie drugim co do wielkości unijnym graczem w sprzedaży na rynek wspólnotowy.

Równocześnie surowiec z Polski często musi konkurować na rynku z importem z Brazylii, największym eksporterem drobiu do UE. Kraj ten, według danych Eurostat, w okresie pierwszych jedenastu miesięcy 2014 r. sprzedał do UE 114 tys. t nieprzetworzonego mięsa drobiowego (CN 0207). Dla Brazylii był to o 14 proc. mniej niż rok wcześniej.

Z drugiej strony należy pamiętać, że produkty sprowadzano spoza UE dot. często mrożonych elementów tuszki, które są postrzegane jako mniej wartościowe pod kątem odżywczym i smakowym. Jednakże Brazylia oraz Tajlandia wywożą sporą ilość mięsa innego niż nieprzetworzone, w znacznej części dotyczy to produktów mięsnych solonych, wędzonych bądź suszonych (CN 0210), a także mięsa przetworzonego (CN 1602). Obserwując tempo wzrostu sprzedaży nieprzetworzonego mięsa drobiowego z Polski można zauważyć, że polski surowiec znajduje coraz więcej odbiorców na rynku wspólnotowym i często wygrywa z konkurencją zarówno z krajów członkowskich, jak i spoza UE.



Tagi:
źródło: